Az első Lada X-Cross 5 a Nissan egykori szentpétervári üzeméből került ki június közepén. Megjelenésében erőteljesen emlékeztet a kínai FAW Bestune T77 SUV-ra. Amikor a modellt a szentpétervári nemzetközi gazdasági fórumon bemutatták, kívülről gyakorlatilag csak a logóban különbözött a kínai változattól. Érdekes módon még a kormánykeréken is megtalálható volt a Bestune embléma – írta meg az autószektor.
Ugyanakkor az autón néhány, kifejezetten orosz jellegzetesség is felfedezhető volt. Ilyenek például a fűthető hátsó ablak, az első ülésfűtés, a tükrök és a multimédiás rendszer, amely cirill betűket használt. Az AvtoVAZ állítása szerint munkájuk a felfüggesztésnél is nyomot hagyott, bár ennek pontos részleteit nem közölték.
Az Avtovaz szóvivője, Szergej Iljinszkij válaszában a modell másolásával kapcsolatos vádakra hangsúlyozta, hogy az autó nem egy egyszerű kölcsönzés vagy másolat, hanem két cég közötti partnerség eredményeként született.

Ciganov állítása szerint az AvtoVAZ nem rendelkezik a kínai licenccel, mely engedélyezi a modell változtatásait és az orosz márkanév alatti értékesítését. A szakértő megjegyezte, hogy meglepő, hogy ezt a fontos dokumentumot nem írták alá együtt az autóegységek szállításáról szóló szerződéssel. Ciganov próbált érdeklődni erről az ügyről a Lada központjában, Togliattiban, de nem kapott kielégítő választ.

Ha az AvtoVAZ nem képes aláírni a licencszerződéseket, az X-Cross 5 modell hamar a feledés homályába merülhet. Jelenleg két lehetséges forgatókönyv van: vagy az AvtoVAZ befejezi az összes, már beszerzett alkatrész (körülbelül ezer darab) összeszerelését, így lezárva az együttműködést a FAW-val, vagy mégis sikerül megállapodniuk a licencről. Érdekesség, hogy Makszim Szokolov, az AvtoVAZ elnöke már használ egy Lada X-Cross 5 modellt hivatalos járműként, annak ellenére, hogy az autót még nem értékesítik.
(Borítókép: Lada X-Cross 5 modell. Fotó: Youtube)