Európában is akadnak országok, ahol egy-egy város központjába tilos behajtani autóval, aki pedig mégis megteszi, annak büntetést kell fizetnie érte. Dél-Kelet Ázsiában, pontosabban Szingapúrban ennél is tovább mentek: aki az ott élők közül saját autót szeretne, annak az erre való jogosultságért a kocsi árán felül egy budapesti lakás árát is ki kell csengetnie.

Aki Budapesten él, annak ismerősek lehetnek az állandó forgalmi dugók, amelyek mostanra már reggeltől estig, szinte egész nap tartanak. Nem meglepő, hogy a magyar fővárosnál másfélszer akkora Szingapúrban, amelyet szinte hasonló mérete ellenére 3,5-ször annyian laknak, speciális szabályokkal igyekeznek fenntartani a forgalmi rendet.

Ennek érdekében az ott élőknek mintegy 39 millió forintnyi szingapúri dollárt kell befizetniük, ha saját autóra való jogosultságot (COE) szeretnének. Ez az összeg az gépjármű árát természetesen nem tartalmazza.

A Certificate of Entitlement (COE) névre keresztelt engedélyrendszert 1990-ben vezették be a városállamban, ám nemrég azért került be újra a híradásokba, mert az összege néhány év alatt a többszörösére nőtt. Míg 2020-ban a közlekedés leállása és a gazdasági bizonytalanság miatt beesett az ára és „csak” 30 ezer szingapúri dollárba, vagyis 8 millió forintba került, ma már ennek a négyszeresét kell megfizetni. A jogosultság ráadásul nem örökre szól: azt mindössze 10 évre kapja meg a kiváltója, és csak akkor, ha a pénze mellett szerencséje is van. Szingapúrban ugyanis az autók számát is maximalizálták, méghozzá 950 ezer darabban, amit mára el is ért.

(Földjáró)

( Borítókép: Autós forgalom Szingapúrban. Fotó: Getty Images)