A táplálkozási szokásokat illetően az elmúlt években drasztikus változások következtek be, amelyek átformálták az élelmiszerpiacot.

Jelenleg 375 millió, vegetáriánus étrendet valamilyen formában követő ember él a földön, ez a szám pedig csak Európán belül jelenleg 38 millió.

Az olasz kutatóintézet, az Eurispes prognózisa szerint azonban 2050-re százmillió vegetáriánus étrendet követő ember lesz kontinensünkön.

Ebbe beletartoznak a vegetáriánusok, a vegánok, a flexitáriánusok – azaz a vegetarianizmust rugalmasan kezelők – és az egyéb, vegetáriánus étrenddel kapcsolatos szokást követők is. Ehhez természetesen a különböző cégeknek is alkalmazkodniuk kellett. 

„Míg csupán néhány éve, ha valakinél kiderült valamiféle étel-intolerancia, vagy cukorbetegség, esetleg tudatosan szerette volna helyettesíteni a hús- vagy tejalapú ételeket növényi alternatívákkal, a boltokban csupán néhány olyan termék volt elérhető, amit be tudott illeszteni az étrendjébe. A kis választékkal ráadásul az is együtt járt, hogy íz, állag vagy elkészítés tekintetében súlyos kompromisszumokat kellett kötnie az illetőnek, hiszen a gyártók többnyire még nem voltak felkészülve az új igényekre és arra, hogy kompromisszummentes termékeket kínáljanak ezeknek a fogyasztóknak is” – nyilatkozta Monori István, a König-Units Kft. kategória-menedzsere.

Laktóz- és kompromisszummentes

A szakember szerint mostanra a legtöbb gyártó és forgalmazó felismerte az egyre növekvő igényeket, és egyre többen reagálnak a fogyasztói szokások változására.

„Noha a mi cégünk több mint húsz éve forgalmaz növényi alapú habalapokat és főzőkrémeket, a Hulala olasz gyártója épp ezeknek az igényeknek engedve alkotta meg az új termék-palettáját, amivel nem csak a vegánok, de a cukorbetegek és a laktózintoleranciával küzdők igényeit vette alapul. Az új, vegán termékek júliustól érhetőek el a boltokban és teljesen tejmentesek, nem tartalmaznak semmiféle állati eredetű összetevőt, mindemellett természetes módon laktóz- és gluténmentesek” – ecsetelte a szakember.

Monori István arra is felhívta a figyelmet, hogy a laktózmentes élelmiszerek mellett ma már nem lehet egy gyártónak sem elmenni,

hiszen a felnőtt lakosság közel hetven százaléka küzd laktózzal kapcsolatos intoleranciában.

(Borítókép: Vegetáriánus nő és férfi. Illusztráció: Thana Prasongsin/Getty)