Több millióan rajonganak Taylor Swiftért, aki az év embere lett a Time magazin szerint. Mégis, rengeteg kritika éri őt azért, mert fittyet hányva a környezetvédelemre, mindenhova magánrepülőgéppel utazik. Csak azért, hogy megnézze párja mérkőzéseit, 29 magyar háztartás éves szén-dioxid kibocsátását repülte el. A Levegő Munkacsoport munkatársa, Szegő Judit ugyanakkor úgy véli: nem szabad egyből elítélni a zenészt.

Taylor Swift rendkívüli eredményeket ért el az elmúlt években és több millión rajonganak érte, azonban a sok siker mellett néhány negatív címet is bezsebelt, ugyanis 2022-ben ő lett az év legkörnyezetszennyezőbb sztárja, valamint 2023-ban is az élen járt, köszönhetően annak, hogy rendkívül sokat használja a magánrepülőgépét. Tavalyelőtt több mint 170 alkalommal használta 2009 Dassault Falcon 7X típusú gépét, amellyel 8 ezer 293 tonna szén-dioxidot bocsátott ki. Taylor Swift a repülések miatt rengeteg kritikát kapott, 2022-ben már azt is megpróbálták letagadni a menedzserei, hogy ő használná a repülőgépet: fekete esernyőkkel takarták el, amikor kiszállt a Falconból.

A helyzet ráadásul tovább romlott azóta, hogy az énekesnő összejött Travis Kelce NFL-játékossal, ugyanis a megismerkedésük óta Swift 12 alkalommal repült csak azért, hogy megnézze a Kansas City Chiefs mérkőzését. Valószínűleg a világsztárnak az utazás nem okoz különösebb anyagi gondot, azonban a Föld nagy árat fizet érte, ugyanis csak ez a néhány alkalom repülés 138 tonna szén-dioxiddal rontotta a bolygónk levegőjét. Az Unilad még azt is kiszámolta, hogy a 12 úthoz nagyjából 12 ezer 622 gallon, azaz 47 ezer 774 liter üzemanyagot használt fel az énekesnő gépe, ami hozzávetőlegesen 70 ezer dollárba, azaz 24 millió forintba került. 

Mit jelentenek ezek a hatalmas számok?

A 2019-es adatok szerint egy magyar átlagosan 4,75 tonna szén-dioxidot termel egy év alatt, így könnyen kiszámolható, hogy Taylor Swift 29 magyar teljes éves szén-dioxid-kibocsátását használta fel az elmúlt hónapokban csak azért, hogy meglátogassa a szerelmét. Az utak azért is voltak ennyire hosszúak, mert az énekesnő éppen világkörüli turnén volt, így külföldről kellett hazautaznia. Taylor Swift azonban szeretné ellensúlyozni az elképesztő szén-dioxid-kibocsátását.

„Mielőtt a turné 2023 márciusában elkezdődött, Taylor több mint kétszer annyi szén-dioxid-kibocsátási egységet vásárolt, mint amennyi az egész turné kompenzálásához szükséges lett volna. Ezek a kreditek így bőven kiváltják a Kelce miatt megtett extra utakat is” – fejtette ki az énekesnő képviselője az Uniladnak.

Az úgynevezett szén-dioxid-kibocsátási egységek lényegében szabadon adható-vehető elektronikus tanúsítványok, amelyek azt igazolják, hogy egy adott személy befizetett egy projektbe, amely egytonnányi, klímaváltozást okozó gázt csökkentett. A szén-dioxid-kreditek koncepcióját erősen bírálják a klímatudósok és a környezetvédők, akik szerint ez a gyakorlat valójában nem csökkenti a Föld légkörébe kerülő kibocsátások mennyiségét.

Ettől függetlenül még mindig jobb, hogy az énekesnő vásárolt ilyen krediteket, mintha semmivel sem ellentételezte volna az utazásait. Így látja ezt Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Egyesület éghajlatvédelmi és lakossági égetéssel foglalkozó munkatársa is.

138 tonna szén-dioxid az nagyjából tízszer annyi, mint egy átlagos amerikai éves kibocsátása. Ez a szám persze csak az énekesnő repüléseinek a kibocsátása, de igyekszik tenni azért, hogy ellensúlyozza azt

– fogalmazott a környezetvédő, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy nem csak a szén-dioxid jelent problémát.

„A repülés nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás miatt káros, hanem más szennyező anyagokat is kibocsát, például kormot, amely melegíti a légkörünket. Ez igaz minden belső égésű motorral hajtott járműre, így autókra, buszokra is” – jegyezte meg Szegő Judit.

Az énekesnőt idén a Time magazin megválasztotta az év emberének, környezetszennyező életmódja ellenére is.

Ha a Levegő Munkacsoport választaná az Év emberét, biztosan egy kislábnyommal élő tanítónak adná, aki az életformáját követendő és követhető módon bemutatja a következő generációnak

– ismertette egyértelmű véleményét a környezetvédő, ugyanakkor hozzátette: nem szabad egyből elítélni az énekesnőt.

„Egy világsztár a kapitalizmus, a fogyasztói társadalom léte óta nagyobb ökológiai lábnyommal él, mint az átlagemberek.

Az énekesnő útjainak üzenete környezetvédő szemmel is mindössze annyi, hogy ő egy idol, megtehet olyat, amit más nem.

Ha akarná se tudná egyetlen rajongója sem utánozni (szerencsére). Ezért külön nem vethetünk rá követ, amíg minden hasonlóan kimagasló teljesítményt elért ember ugyanilyen életet él. Jó lenne, ha felelősen gondolkodó és cselekvő embereket emelne fel a társadalom sztárrá, felelősen azonban mindenki élhet, az emberek pedig valaki olyanért szeretnek rajongani, aki többet megtehet, mint ők” – magyarázta Szegő Judit, aki úgy véli, még mindig jobb, hogy az énekesnő utazik a rajongóihoz, mintha az összes rajongója utazna el hozzá.

Tekinthetjük úgy is, hogy az énekesnő helyettünk szennyez, már csak azért is, mert így nem a sok százezer rajongó utazik el a koncertjeire repülőgéppel, hanem ő utazik több országba

– világított rá. Az Unilad azt is kiszámolta, hogy Taylor Swiftnek 2 ezer 282 fát kellene ültetnie, és közel 10 évig kellene virágoztatnia azokat, hogy kiegyensúlyozza a szóban forgó 12 repülőút szennyezésének mértékét. Szegő Judit ellenben úgy látja, hogy inkább magunkra kéne ekkora figyelmet szánnunk ahelyett, hogy a sztárok utazási szokásait figyeljük.

Fák ültetése és életben tartása egy jó megoldásnak tűnhet, ha valóban halaszthatatlan magánrepülőzni támad kedve egy sztárnak, klíma aktivistának vagy éppen a pápának, de a Levegő Munkacsoport munkatársaként még inkább aggódok az átlagemberek repülési szokásai miatt

– kezdte kifejteni az őszinte véleményét a környezetvédő. „A kivételek, akik például meg tudják és meg is fizetik a karbonkrediteket, összességében összehasonlíthatatlanul kevesebbet tesznek hozzá a klímaváltozást okozó szén-dioxid szint emelkedéshez azokhoz a civilekhez képest, akik 5 ezer forintokért repülnek a fapados repülőgépeken, fölösleges dolgokat vásárolnak, túlfogyasztanak és silány minőséget választanak olcsón. A repülés nem adózik a károkozás mértékében. Arról nem is beszélve, hogy a tengeri szállítás a legsilányabb minőségű üzemanyaggal működik hatalmas klímalábnyommal és a fölöslegesen megvásárolt termékeinket ilyen módon utaztatják a Távol-Keletről, valamint a gyerekmunkások létromlásának árát sem fizetjük meg” – mutatott rá Szegő Judit.

(Borítókép: Taylor Swift. Fotó: GettyImages)