1. A pirosnál állva benyomva tartod a kuplungot
Azért került ez az első helyre, mivel nagy sokan csinálják, hogy megállás után rögtön egyesbe teszik a váltót és várakozás közben benyomva tartják a kuplungot, hogy az újbóli elindulás gyorsan és gördülékenyen menjen. A friss jogosítvánnyal bírók bizonyára jól emlékeznek, hogy a vezetésórákon ez tilos volt, aminek megvan a műszaki háttere is. Ez a rossz szokás ugyanis nem tesz jót az autónak. Ilyenkor a kuplung kinyomócsapágya állandó igénybevételnek (folyamatos kopásnak) van kitéve, ahogy a főtengely támcsapágya is. Arról nem is beszélve, hogy az újabb autókban a start-stop rendszer sem aktiválódik. A megoldás ebben az esetben nagyon egyszerű:
ki kell venni sebességből az autót és engedje fel a kuplungot!
2. Üresen kongó üzemanyagtartállyal járni
A túltankolásról bizonyára sokan hallottak már, ugyanis az utóbbi években már több fórumon is volt szó arról, hogy a kattanó hang után felesleges további üzemanyagot engedni a járművünkbe. Ennél egy rosszabb van: a folyamatosan piros villogó üzemanyagszintjelző ikon. Hogy miért? A tartály alján – különösen az idősebb autók esetebén – leülepednek a különböző szennyeződések. Amennyiben mindig csak keveset, vagy alig tankolunk az autóba, akkor ezeket a szennyeződéseket felszívja az üzemanyagpumpa. Így eltömődik az előszűrő, majd ha a szennyeződés mértéke már elég nagy, akkor a pumpa is feladja a szolgálatot, ezután pedig nem juttatt üzemanyagot a motor felé.
A „kétezért tele” technika tehát felejtős, ha szeretné biztonságban tudni az autóját.
3. Hideg motorral elindulni
Kisebb tévhit, hogy a motort a hideg időben hosszasan kell járatni indulás előtt, de az való igaz, hogy az intenzív használatot csak akkor érdemes megkezdeni, amikor az olaj és víz elérte a megfelelő üzemi hőmérsékletet, és az egész blokk átmelegedett.
4. Motorfék használata
Bár nagyobb türelmet és fokozottabb odafigyelést, koncentrációt igényel, de mégis hasznos lehet, ha nem folyamatosan padlógázzal és satufékkel közlekedik.
5. Hosszú menet után azonnal leállítod a motort
Kiadós hegymenet, nagy terhelés vagy autópályázás után a pihenőbe történő kiálláskor sose állítsa le azonnal az autója motorját. A megoldás az, hogy 1-2 percig hagyni kell alapjáraton járni a motort, majd csak azt követően leállítani. Ennyi idő alatt szépen visszahűl az olaj a megfelelő hőmérsékletre.
+1 Motorhiba lámpa
A jó öreg „check engine” lámpa felvillanására sokan rá sem hederítenek, pedig sok bajt előzhetne meg vele. Általában csak akkor ébredünk fel, amikor jönnek a több százezres számlák.
(Borítókép: Autó. Illusztráció: Viaframe/Getty)