Az emberek többsége nem újonnan a márkaboltból veszi meg újdonsült járgányát, hanem a használtautó-piacról válogat.

Egy használt autó vásárlásakor bizonyosan nem könnyű feladatra adjuk a fejünket. Nemcsak saját igényeinknek szeretnénk megfelelni, de az egyik legnagyobb félelem mégis az, hogy az autó, amire végül esett a választásunk idő előtt krepál be. De vajon mennyi garanciát kell vállalnia az eladóknak? Nézze át velünk a használt autó vásárlás garanciájával kapcsolatos lehetőségeket!

Ezt mondja a jogrendszer

A hatályos Polgári Törvénykönyv szerint a termék hibájáért az eladó felelősséggel tartozik. Fontos, hogy a rejtett hiba oka a vásárláskor is ott lapuljon a termékben, csak éppen nem észrevehetően. Az eladó ebben a helyzetben nem hivatkozhat arra, hogy ő mit sem tudott az autó hibás alkatrészeiről. Akármennyire jóhiszeműen jár is el, felelősséggel tartozik az eladott autókkal kapcsolatban.

Ha az autóval kapcsolatos hibás teljesítés miatt kellékszavatossággal szeretne élni a vevő, négyféle módon rendezheti igényét. A Ptk. garantálja, hogy a rejtett hibát az eladónak ki kell javítania, az autót ki kell cserélnie, a vételárat le kell szállítania vagy teljesen vissza kell térítenie. Ezekből a lehetőségekből a vevő választhat kedve szerint. 

2022 január óta reklamáció esetén a korábbi hat helyett tizenkét hónapig a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy hibátlan autót adott el, és az a vásárlás után ment tönkre.

Azonban a törvény szerint egy jelentéktelen hiba nem elég ok a szerződéstől való elállásra. Nem érdemes reklamálni ezen okból a kopó-fogyó alkatrészek, tehát a féktárcsák és betétek, a kuplung, a gumiabroncsok, illetve a lengéscsillapítók és a futómű-alkatrészek fáradása, hibája miatt, mert ezek akár egy páréves autón is cserére szorulhatnak, ez az autófenntartással jár.

(Borítókép: Eladók autók. Illusztráció: Keith Lance/Getty)