Rengetegen vásárolnak hazánkban használt autót, többek között mert olcsóbb, illetve abból a szempontból is jobban megéri, hogy az újjal ellentétben nem csökken milliókkal az értéke, amint kigurulunk vele a szalonból. Mégis, a használt autók vásárlása nem veszélytelen, ugyanis komoly csalásnak eshetnek áldozatul a gyanútlan vásárlók.

Hazánkban sokkal népszerűbb a használt, semmint az újonnan kínált autók vásárlása, ennek ellenére a piac átláthatósága hagy némi kívánnivalót maga után. A vásárlók gyakran belefutnak akár több százezer forintos ráfizetéssel járó csalásokba, amikor a nagyobb haszon érdekében az eladók visszatekerik a jármű kilométeróráját.

A carVertical legfrissebb kutatása szerint ezek az autók 21 százalékkal drágábban kelnek el, mint amennyit ténylegesen érnek, ezzel akár több százezer forinttal megrövidítve a gyanútlan vásárlót.

Ez a százalék az autó korától és típusától függően is változhat. Egy 15 éves kocsi például 27 százalékkal drágábban is elkelhet manipulált kilométerórával, illetve amíg egy Mazda és egy Dacia vélt értéke 15, addig egy Land Roveré 27 százalékkal nőhet. Általánosságban elmondható, hogy minél inkább prémium kategóriába sorolható egy adott autó, annál nagyobb hasznot remélhetnek a csalók.

Míg átlagosan, például egy Dacia modellnél minden 100 ezer visszatekert kilométerért 2000 euróval fizet többet egy gyanútlan vásárló, addig egy  Opel esetében ez az érték 2200, egy Renault esetében 2300, egy Škodánál 4200, egy  Volkswagennél 4500, egy  Audinál már 6000, egy BMW-nél 7000, egy Mercedes-Benznél pedig 10 ezer 600 euró.

Bár ezek a számok óriásinak tűnnek, hazánkban az átlag 21 százalékos ráfizetéssel még így is jobb a helyzet, mint az Egyesült Királyságban, Olaszországban vagy Litvániában, ahol a 29, 29 illetve 25 százalékos értékkel a 15 vizsgált ország közül a legmagasabb az átlagos értékhamisítás.

„Minél drágább egy hamisított futásteljesítményű autó, annál több pénzt veszít rajta a vevő. Ez rávilágít a járműelőzmények ellenőrzésének fontosságára a jármű megvásárlása előtt. Utólag már túl késő lehet, mert az eladótól általában nem könnyű visszaszerezni a pénzt” – hívja fel a figyelmet Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

(carVertical)

(Borítókép: Slusszkulcs átadása autóvásárláskor. Illusztráció: Getty Images)