A világ számos országában egységesen sárga a taxik színe, azt azonban már kevesen tudják, hogy miért. Most eláruljuk!

A világ első „taxijai” lóvontatású, bérelhető kocsik voltak a 17. század elején, míg a maihoz hasonló modern, elektromos taxi először 1897-ben Londonban bukkant fel. Ugyanebben az évben kezdtek közlekedni Stuttgartban a benzinmotoros Daimler taxik, amelyekben először működött taxióra. Ezt a szerkezetet taxaméternek hívták, ebből a szóból alakult ki később a taxi fogalma, mint személyszállítási szolgáltatásé. A következő években Párizsban, Londonban és New Yorkban is megjelentek a hasonló, viteldíjas autók, míg hazánkban 1913-ban kezdődött a taxizás Budapesten. A kocsik színe azonban nem mindig volt sárga: az egységes színt az Amerikai Egyesült Államokban vezették be először, miután  a 20. század elején Albert Rockwell és a felesége Európában járt, ahol felfigyeltek a taxis közlekedés fontosságára.

Rockwell aztán megalapította a saját társaságát Amerikában 1908-ban, a felesége pedig azt javasolta neki, hogy a flotta autóit a kedvenc színe nyomán fessék sárgára, hogy a járművek feltűnőek legyenek.

1910-re minden kocsi „sárga taxi” néven vált ismertté New Yorkban, a vállakozó pedig a társaival együtt 1912-ben megalapította a Yellow Taxicab Company (Sárga Taxi Társaság) nevű céget. A vállalat jogi lépéseket is tett annak érdekében, hogy megtarthassák maguknak a jellegzetes sárga színt, ám a bíróság úgy döntött, nem lehet korlátozni, hogy a többi taxis is sárgára fesse az autóját. Ellenben azt is megállapította, hogy a többi sárgára festett autó sem sugallhatja azt, hogy a Yellow Taxicab Co. üzemelteti őket, így aztán néhány esetben mégis megtiltották másoknak, hogy a megkülönböztető sárga színt használják. 

A szín széles körű elterjedése tehát nem Rockwell, hanem a szintén amerikai John Hertz nevéhez fűződik, akiről később egy világszerte jelen lévő autókölcsönzőt is elneveztek. Hertz 1907-ben vágott bele a taxis vállalkozásba Chicagóban, ahol hatalmas sikere volt. Állítólag olvasta a Chicagói Egyetem egyik tanulmányát, amely szerint a messziről legjobban látható szín a sárga egy kis vörössel keverve. Ezek után saját taxikat kezdett gyártani, és 40 autóval létrehozta a Yellow Cab Company céget 1915-ben. Az autóit egy különleges árnyalatú sárgára festette, amely végül taxisárga néven vált ismertté és további városokat hódított meg, iparági trenddé téve a színt.

New Yorkban 1967 óta előírás, hogy minden taxinak kötelezően sárga színűnek kell lennie, a gyakorlat pedig 2013-tól, a fix tarifa bevezetésétől kezdve Budapesten is kötelező érvényű. A világ sok más országában is egységesen sárgák a taxik a jól láthatóság jegyében, de London például a fekete taxijairól híres.

(Autószektor)

(Borítókép: Taxi. Fotó: Getty Images)