Válint Bence őszintén mesélt arról, milyen volt látni egykori csapattársát, Oliver Bearmant bemutatkozni a Formula–1-ben, miként szerezte meg jogosítványát, miközben már versenyző volt és milyen jövőbeli tervei vannak a Ferrarival.

Április 11-én hivatalosan is bejelentették, hogy 2024-ben Válint Bence képviseli Magyarországot a profik között a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe kupasorozatban. Ennek alkalmából adott interjút a Velvetnek a pilóta.

Karriered elején kogartoztál, majd a Formula-4-ben bizonyíthattál, már ott is a Ferrari kötelékében voltál?

A Formula-4-ben már vannak Ferrari Academy pilóták, köztük volt Oliver Bearman, aki idén mutatkozhatott be a Formula-1-ben Carlos Sainz kiesése miatt. Nekem ő csapattársam volt, ha jól emlékszem, a legjobb helyezésünk hatodik volt, úgyhogy nem tudtunk élmezőnyben lenni, de az még nagyon az elején volt. Viszont tapasztalatszerzésnek kiváló a Formula-4, többek között ennek köszönhető, hogy idén bajnoki címért versenyezhetek.

Oliver Bearman elképesztő teljesítményt nyújtott a Formula–1-ben újoncként. Volt lehetőséged figyelni a versenyét? Milyen érzések fogtak el, miközben láttad az egykori csapattársadat bemutatkozni?

Élőben néztük apukámmal és beszéltük is, hogy milyen furcsa visszaemlékezni, hogy két-három éve még egymás mellett ültünk a paddockban, egymással beszélgettünk és versenyeztünk. Furcsa élmény volt őt így látni.

Te viszont más utat választottál, nem a formaautók világában haladt tovább a karriered, hanem a kasznis autókat választottad. Jól döntöttél?

Nekem a kasznis autókkal való versenyzés jobban tetszik, mert a Formula–4-ben a dirty air miatt (az autók által generált légörvények – a szerk.) nehezebb követni a másikat és előzni, ezzel szemben például a Ferrari Challenge szériában nagyon rá lehet tapadni az ellenfelekre, ettől sokkal több és élesebb csata alakul ki a pilóták között. Jobban tetszik az, hogy nagyobb csaták vannak, ráadásul a Formula–4-ben – bár a magasabb szériákban már más a helyzet – nem használódnak el a gumik, úgyhogy lehet full gázon menni végig, itt azért figyelni kell a gumikra.

Három évvel ezelőtt már versenyeztél Bearman mellett, viszont csak 19 éves vagy, tehát még nem is lehetett jogosítványod, amikor már formulaautóban ültél. Azóta gondolom már letetted a vizsgát, ha már te vagy a leggyorsabb magyar az utakon.

Lassan egy éve van jogosítványom, mert nem 17, hanem 18 évesen raktam le, viszont nem elsőre, mert a KRESZ-vizsgán megbuktam egyszer.

Milyen hibákat vétettél, ami miatt nem lett meg elsőre?

Nem emlékszem minden hibára, de volt valami kukásautós, aminek a válaszát biztosan elrontottam.

Szerencsére a versenyeken nem kell foglalkoznod a kukásautókkal. Azonban a hazai rajongók nem csak a közutakon találkozhatnak veled az idén, hiszen a Ferrari Challenge egyik versenye az idén a Balaton Park Circuiton lesz, Balatonfőkajáron.

Izgulok miatta, mert ez lesz az első versenyem hazai közönség előtt, legalábbis versenyautókkal, mert gokartokkal már sokszor rajthoz álltam Magyarországon. Nagyon várom a balatoni pályát, sok jót hallottam róla, de még egy kört sem mentem ott.

Tavaly időközben csatlakoztál be a versenysorozatba, de még így is meg tudtad szerezni a harmadik helyet a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe-on. Most idén egy teljesen új autóval kell bizonyítanod, ami jóval könnyebb és gyorsabb is, nem volt problémád a teszten kordában tartani a Ferrari 296 Challenge-t?

A teszteken csak esőben tudtuk kipróbálni az autót, vizes körülmények között pedig nincs nagy különbség a tavalyi és a mostani jármű között. Az viszont látszott, hogy a szélesebb első keréknek köszönhetően sokkal szebben tudott végigmenni a kanyarokon. Az elektronika is teljesen más a mostani autóban, az igazi nagy különbséget azonban a fékrendszer jelenti. Tavaly egy nyomás alapú fékkel felszerelt autót vezettem, a mostani egy úgynevezett brake-by-wire rendszerrel, azaz elektronikus fékrendszerrel működik.

Nehéz így a szezon elején átszokni egy új autóba?

Igen, kell egy pár nap, mire megszokja az ember az új autót, főleg most, mert a régi autónak kisebb volt a leszorítóereje, ami miatt ki kellett sarkítani a kanyarokat, a mostanival viszont sokkal gyorsabban lehet fordulni.

Sok tapasztalt pilótával, sőt egykori Formula-1-es pilóták ellen is versenyeztél tavaly. Mi a jobb, ha már az ember fiatalkorától kezdve kasznis autókkal versenyzik és megszokja az ottani viszonyokat, vagy többet ér a Formula–1-ben szerzett tapasztalat?

A tapasztalat nagyon sokat segít, jobban tudják, hogyan fog reagálni az autó bizonyos leszorító erő mellett. Azonban nehéz átszokni, ugyanis a Formula–1-ben sokkal többet látsz az autóból, te kezeled a fékerőt, itt viszont jobban kell bíznod az autó technológiájában, ami sok necces szituációban megment.

Tavaly harmadik lettél, idén gondolom a bajnoki cím a cél, de mi a terved a jövőre nézve?

Természetesen idén meg akarjuk nyerni a bajnokságot és a tesztek alapján erre jó esélyünk van, de nem lesz egy egyszerű dolgunk, mert rengeteg jó versenyzővel kell összemérnünk magunkat. A karrierem szempontjából a GT World Challenge lenne a legideálisabb következő lépcsőfok, mert ott rengeteg a verseny, de a végső célom, hogy a prototype kategóriában versenyezhessek.

(Borítókép: Válint Bence. Fotó: Rossocorsa-Ferrari Budapest Team)