Nem akárkit, a BBC időjósát, Georgie Palmert szállították le nemrég a családjával együtt a SunExpress nevű légitársaság Londonból Dalamanba tartó, törökországi járatáról. A repülőgép pilótája dühös lett az édesanyára, mert az egy szokatlan módon próbálta óvni az egyik gyermekét attól, hogy az életveszélyes allergiás rohamot kapjon.
Palmer a férjével, Nick Sollommal, valamint két lányukkal, a 14 éves Annie-vel és a 12 esztendős Rosie-val utazott, legalábbis utazott volna. A fedélzeten a szülők megkérték a légiutas-kísérőt, hogy hangszórón keresztül kérje meg az utasokat, hogy kerüljék a mogyoró fogyasztását, a kisebbik lánya ugyanis allergiás rá és az étel környezetében könnyen anafilaxiás rohamot kaphat. A mogyoróról ugyanis köztudott, hogy illékony allergén, így aki nagyon allergiás rá, annak még csak közvetlen kapcsolatba sem kell kerülnie vele.
Az élelmiszer jelenléte a fedélzeten elég ahhoz, hogy potenciálisan halálos kimenetelű rohamot okozzon.
Ennek ellenére a repülőgép személyzete megtagadta a kérést arra hivatkozva, hogy megváltoztatták az allergiákra vonatkozó szabályzatukat. Ennek következtében az édesanya kedvesen az utasokhoz fordult, akiktől megkérte, hogy lehetőség szerint ne fogyasszanak mogyorót a kislánya biztonsága érdekében. A mellette ülőket pedig arra kérte, hogy továbbítsák az üzenetet a többi utasnak, ők pedig a következőknek. Az utasok ezt Palmer állítása szerint örömmel megtették, ám a gép pilótája nem nézte jó szemmel az akciót. Dühében leszállíttatta az egész családot a repülőről még felszállás előtt.
„Undorító módon bántak velünk. A pilóta úgy döntött, hogy a lányom allergiája miatt nem akar vele a fedélzeten repülni. Amikor rájött, hogy beszéltem a többi utassal, ordítani kezdett velem a pilótafülkéből. Annyira dühös lett, hogy a következő pillanatban már arra eszméltem, hogy leszállíttatott minket. Bár az utasok mind nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, a gépen dolgozók közül senki sem mutatott egy csöppnyi együttérzést sem” – mesélte Georgie Palmer.
A család végül másnap, az EasyJet egy járatával volt kénytelen eljutni Törökországba. A repülőgépen ezúttal örömmel teljesítették a kérésüket, sőt többször is bejelentést tettek az út ideje alatt. A járatmódosítás, illetve a szállodai tartózkodás dátumának módosítása azonban 5 ezer fontnyi, mai árfolyamon 2 millió 290 ezer forintos ráfizetésébe került a családnak. Nem beszélve arról, hogy az édesanya elmondása szerint a lánya, Rosie nagyon rosszul érezte magát az esetet követően, amely az egész nyaralását tönkretette.
„Ha tudtunk volna az új szabályzatukról, sosem foglaltunk volna náluk, de tüzetesen átnéztük a honlapjukat és semmit sem találtunk erre vonatkozóan. Arra pedig nem volt módunk, hogy előre jelezzük a problémánkat a légitársaság felé. Ha belegondolok, hány mogyoróallergiás ember fog idén nyáron a SunExpress-szel repülni úgy, hogy nem ismerik a szabályzatot...” – elmélkedett Palmer.
A SunExpress szóvivője az incidens óta közzétette a légitársaság hivatalos közleményét.
„Nagyon komolyan vesszük utasaink biztonságát. Röviddel a London Gatwickből induló járatunkra való felszállás után az utas aggodalmát fejezte ki, hogy a családja egyik tagja súlyos mogyoróallergiával küzd, és kérte, hogy a többi utasnak is szóljanak. Tartózkodunk az ilyen jellegű bejelentésektől, mivel sok más légitársasághoz hasonlóan mi sem tudjuk garantálni az allergénmentes környezetet a járatainkon, és nem tudjuk megakadályozni, hogy más utasok allergéneket tartalmazó élelmiszereket vigyenek fel a fedélzetre. Az utasnak a fedélzeten tartózkodó többi utas felé tanúsított kitartó viselkedése miatt, miszerint nem fogyaszthatnak dióféléket, a kapitány úgy döntött, hogy az lenne a legbiztonságosabb, ha a család nem utazna a járatunkon. Amikor ezt elmagyaráztuk az utasnak, agresszív viselkedést tanúsított a személyzetünk tagjaival szemben, és megpróbált bejutni a pilótafülkébe. A személyzetünk és a fedélzeten tartózkodó utasaink biztonsága érdekében nem tolerálhatjuk az agresszív és fegyelmezetlen viselkedést a járatainkon” – írták. Továbbá felhívták rá a figyelmet, hogy a honlapjukon közölt információk szerint az utasoknak 48 órával az adott járat indulása előtt tájékoztatniuk kell a légitársaságot a különleges kérésekről.
Ebben az esetben nem érkezett ilyen értesítés az utasoktól
– állította a szóvivő, valamint közölte: megértik, hogy a helyzet „felkavaró” volt Palmer és a családja számára. Elmondta azt is, hogy felülvizsgálják a történteket, hogy „hatékonyabb megoldásokat biztosítsanak” az allergiás utasok számára. Georgie Palmer cáfolta az agresszióról szóló állításokat, azokat „teljes képtelenségnek” nevezte.
Ez egyszerűen nem igaz. Nem viselkedtünk agresszívan
– mondta a BBC-nek.
(LADBible)
(Borítókép: Dühös légiutas-kísérő. Illusztráció: Getty Images)