1. Morbius (2022): egy szuperhős film, ami kétszer is kudarcot vallott
A Morbius, amely a Marvel képregények egyik karakterét hozza vászonra, nagy várakozásokkal indult, de a Sony Pictures produkciója kétszer is kudarcot vallott a mozikban. A film az első megjelenésekor közel 4300 moziban debütált. Azonban a nyitó hétvége után, az érdeklődés hiányában, gyorsan csökkentették a vetítések számát. Nyolc hét elteltével már csak 83 helyen játszották, ami drámai visszaesés volt a kezdeti számokhoz képest.
Így a film nem csak a pénztáraknál bukott meg, de az interneten sem kímélték a kommentelők. Számos mém és internetes tréfa célpontjává vált, amiből kialakult a #MorbiusSweep mozgalom, ami ironikusan megjegyzéseket zúdított a filmre, mintha az valóban sikeres lett volna. Ez a különös online népszerűség arra ösztönözte a Sonyt, hogy újra megpróbálja bevezetni a filmet a mozikba. Ez a szokatlan lépés, hogy 10 héttel az első premier után újra kiadják a filmet, még nagyobb bukásnak bizonyult. A második próbálkozás után a Sony egy hét múlva levette a mozik műsoráról.
2. Acélvihar: The Destruction of Jared-Syn (1983): egy gyorsan feledésbe merült sci-fi kísérlet
Charles Band, az Empire Pictures alapítója, aki korábban már több alacsony költségvetésű filmet is készített, most egy olyan projekten dolgozott, amely számos technikai és narratív hiányossággal küzdött.
A film próbálta ötvözni a vadnyugati filmeket, aMad Max 2-t és a Csillagok háborúját egy sci-fi akciófilmben, de az eredmény elég rosszul sikerült. A plakátok nagy ígéretekkel hirdették, de a film sajnos nem hozta a várt sikert.
Az Acélvihar című filmet a Universal Studios forgalmazta, és eleinte 549 moziban vetítették. Viszont a film csak átlagosan 2-3 hetet futott a mozikban, és már a bemutató utáni 19. napra a mozik 91%-a levette a műsorról.
Bár a film 5,3 millió dollárt, azaz körülbelül 1,96 milliárd forintot hozott a konyhára, de a marketingre, nyomtatásra és egyéb költségekre fordított kiadások, valamint a jegybevételek megosztása miatt a film valójában nem volt igazán nyereséges a stúdiónak.
3. Napgyermekek (1986): Egy gyorsan eltűnt sci-fi film
A Napgyermekek című film, amely 1986-ban került a mozikba, talán inkább a furcsa címéről ismert, mint a tartalmáról. Voltak, akik szerint jobb lett volna, ha a film a Solarball nevet kapja, mert a görkorcsolyázás fontos szerepet játszik benne.
A film nem kapott nagy hírverést, és gyorsan el is tűnt a mozikból. Talán maguk a filmkészítők sem hittek a film sikerében, így nem csoda, hogy már két hét után lekerült a moziműsorról.
A kritikusok keményen kritizálták a film történetét és a látványelemeket. A közönség sem kedvelte a poszt-apokaliptikus beállítottságú, sci-fi kalandtörténetet. Ráadásul a film bemutatója pont a Star Trek IV: Hazatérés premierjével esett egybe, ami még jobban rontott a Napgyermekek sikerének esélyein. Mire Eddie Murphy Az aranygyermek című filmje bemutatásra került, a Napgyermekek már szinte sehol nem volt műsorra tűzve.
4. Madame Web (2024): a legújabb bukás a szuperhős filmek sorában
A Madame Web, a Sony Pókember univerzumának legújabb filmje, 2024-ben jelent meg. Sajnos, gyorsan a szuperhős filmek bukásai közt emlegetik.
A film nagyjából 80 millió dollárba (kb. 29,7 milliárd forint) került, de világszerte csak kicsivel több mint 102 millió dollárt (kb. 37,8 milliárd forint) hozott, ami éppen hogy fedezte a gyártási és marketing költségeket. A Hollywood Reporter már a bemutató hétvégéje után az év egyik legnagyobb pénzügyi csalódásaként emlegette a filmet.
Mindössze 30 nappal a bemutató után a film már digitálisan is elérhető volt, ami azt mutatja, hogy a kiadók és a stúdió gyorsan reagáltak a rossz fogadtatásra. Volt olyan kritika is, hogy a filmet olyanok ítélték el, akik nem is látták, de ezek az állítások nem változtattak a film rossz megítélésén.
Annak ellenére, hogy a mozikban gyengén teljesített, a Madame Web meglepően jól szerepelt a Netflixen. Rövid időn belül az amerikai Top 10 listájának élére került, és nemzetközi szinten is népszerű lett, különösen Bangladesben, Indiában és Pakisztánban.
5. Howard, a kacsa (1986): az első Marvel-film bukása a mozikban
Howard, a kacsa volt az első próbálkozás a Marvel képregények megfilmesítésére, még mielőtt a modern szuperhős-filmek divatba jöttek volna.
A filmet George Lucas felügyelete mellett Willard Huyck rendezte, aki korábban az Amerikai Graffiti című film forgatókönyvét írta. Nagy elvárások voltak a filmmel szemben, de a végeredmény csalódást keltett. Howard karakterét aranyosabbá próbálták tenni, de ez nem nyerte el sem a rajongók, sem a kritikusok tetszését.
A film rengeteg negatív kritikát kapott, és négy Arany Málna-díjat is elnyert, mint az év legrosszabb filmjei közé tartozó alkotás. A mozikban is hamar megbukott; több mint 1500 moziban kezdték el vetíteni, de négy hét után már a mozik 80%-a levette műsoráról. Az átlagos vetítési idő mindössze 2-8 hét volt, ami nagyon rövidnek számít, így a film pénzügyileg is nagy bukás volt a filmstúdiónak.
(Borítókép: George Lucas. Fotó: Getty Images)