A kutató felfedezték, hogy létezik egy köztes állapot az élet és a halál között, és ez mindent megváltoztathat az eddigi gondolkodásunkban.

A kutatók szerint nagyon is létezhet egy „harmadik állapot” az élet és a halál között, amely megmagyarázhatja, hogy miért működnek tovább a sejtjeink és szerveink az elmúlásunk ellenére. A Physiology folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a „harmadik állapot” az, ahol a sejtek új képességeket nyernek, amelyekkel életükben nem rendelkeztek.

„Az életet és a halált hagyományosan ellentétesnek tekintik.

Ám bizonyos sejtek – ha tápanyagot, oxigént, bioelektromosságot vagy biokémiai jeleket kapnak – képesek a halál után új funkciókkal rendelkező, többsejtű organizmusokká alakulni.

Ez, a halott szervezet sejtjeiből létrejövő „harmadik állapotot” túlmutat az élet és a halál hagyományos határain" –  mondta a tanulmányt vezető Peter Noble, a seattle-i Washingtoni Egyetem professzora.

Egy 2021-es tanulmány már megállapította, hogy amikor egy halott béka bőrét egy Petri-csészébe helyezték, az elkezdett apró, szőrszerű struktúrákat, úgynevezett csillószőröket használni a környezetében való tájékozódáshoz.

A tudósok hasonló eredményeket találtak, amikor emberi tüdősejteket figyeltek meg, azt állítva, hogy azok képesek voltak újra összerakni és megjavítani magukat. Ezeket a sejteket „antrobotoknak” nevezték el, ám a megfigyelések szerint az élettartamuk korlátozott.

A tanulmány vezetői szerint ez a két példa is rávilágít arra, hogy a sejtek hogyan képesek alkalmazkodni és túlélni egy szervezet halála után.

A kutatók most arra keresik a választ, hogy hogyan képesek ezek a sejtek túlélni a gazdatest pusztulását. „Feltevésünk szerint a sejtek külső membránjába ágyazott speciális csatornák és pumpák bonyolult elektromos áramkörökként szolgálnak, és elektromos jeleket generálnak, amelyek lehetővé teszik a sejtek számára, hogy kommunikáljanak egymással, és olyan speciális funkciókat hajtsanak végre, mint a növekedés és a mozgás, alakítva az általuk alkotott szervezet szerkezetét” – magyarázta Noble.

Az olyan tényezők, mint a faj típusa és a biológiai nem, mind meghatározhatják, hogy a sejt képes-e az úgynevezett harmadik állapotban létezni, ráadásul az anyagcsere is kulcsfontosságú szerepet játszik a folyamatban.

Bár még rengeteg megválaszolatlan kérdés áll a szakemberek előtt, a felfedezés mindenképpen hatalmas tudományos áttörésnek számít.

(LadBible)