Hatalmas káosz uralkodott idén nyáron a légifolyosókon és a repülőtereken, ennek következtében rengeteg gép késett, volt, amelyik el sem indult, és rengetegen akadtak, akiknek elvesztek a csomagjai. A károsultak közül sokan a mai napig nem tudtak kártérítéshez jutni vagy az erre vonatkozó törvények, vagy a pénzvisszaigénylési folyamat ismeretének hiányában. Martin Lewis brit pénzügyi újságíró ugyanakkor közérthetően elmagyarázta, mi ilyenkor a teendő, egy család pedig sikeresen kapott vissza 299 ezer forintnak megfelelő összeget a Ryanairtől.
A LADBible egy újságírója a nyáron Franciaországból akart hazautazni az Egyesült Királyságba a fapados légitársaság egy járatával, ám technikai hiba miatt visszaküldték őket a váróba. Eredetileg két órás késéssel indult volna a gépük, ám a szerelőt egy másik országból kellett magángéppel a helyszínre szállítani, a késés pedig jóval többnek ígérkezett, mint ígérték. Az újságíró rákeresett az interneten Martin Lewis cikkeire, a pénzügyekben jártas kollégája ugyanis sikeresen felépített egy pénzmegtakarítási szakértői vállalatot (MSE), amely rendszeresen látja el hasznos financiális tanácsokkal az embereket.
Lewis oldalán végül megtalálta a sokak számára már ismert szabályt, miszerint kártérítés akkor igényelhető késés miatt egy légitársaságtól, ha annak gépe a kiírt érkezési időhöz képest legalább 3 órát késik.
A világon a legerősebb kártérítési jogokkal az Egyesült Királyságból és az EU-ból érkező utasok rendelkeznek, habár az imént taglalt szabály a rossz időjárás miatt késő gépekre nem vonatkozik. Ellenben nagyon is vonatkozik azokra, amelyek valamilyen hiba miatt indulnak késve.
Az MSE oldalán a károsult utasok azt is kiszámíthatják, hogy hány órás késés után mekkora kártérítési összegre számíthatnak az alapján, hogy légvonalban hány kilométeres útról van szó. Ennek megfelelően az újságíró, a felesége és a kisfiuk egy légvonalban nem több mint 1500 kilométeres utazás és 3 óránál nagyobb késés után körül-belül 660 font, mai árfolyamon 313 ezer forintos kártérítésre számíthattak.
Mint azt az újságíró írta, néhány óra után a Ryanair személyenként 4 eurót, nagyjából 1500 forintot adott nekik frissítőkre. Mivel a víz 1200 forint volt, a szendvicsek pedig fejenként több mint 2300 forintba kerültek, így a légitársaság „segélye” nem igazán fedezte a szükségleteket, csak egy részét. Mindez idő alatt a Ryanair már két órás késés után e-mailben tájékoztatta az utasokat az uniós joggal összhangban lévő jogaikról, és elnézést kért a járatuk váratlan késése miatt. Egy összefoglalót is küldtek arról, hogy mire tarthatnak igényt, ahogyan az az MSE honlapján is megtalálható volt. A tájékoztatót nyomtatva is kiosztották, tekintve, hogy a váró híján volt a konnektoroknak, az emberek készülékeinek akkumulátorai pedig merülőben voltak.
A családnak ezek után még pár órát el kellett töltenie a váróban, végül több mint 4 órás késéssel indultak haza, ám a becsültnél így is később érkeztek meg. Ezek után benyújtották a kártérítési igényüket, amelyet a Ryanair 48 órán belül mindennemű fennakadás nélkül elfogadott, és 21 napon belül összesen 630 fontot, vagyis 299 ezer forintot utalt a számlájukra. Hogy mi volt a gép hibája, azt azóta sem tudták meg.
(Borítókép: Martin Lewis és a Ryanair egy gépe. Illusztráció: Getty Images)