Horrorisztikus halált halt öt szaturációs búvár a Byford Dolphin tengeri olajfúrón 1983-ban. A történéseket idén egy vadi új szimulációban elevenítették fel.

Hat szaturációs búvár közül öt az életét vesztette egy emberi mulasztás miatti balesetben 41 évvel ezelőtt, amikor munkát végzett az oslói Aker Engineering által 1974-ben épített Byford Dolphin tengeri olajfúrótoronynál. A szaturációs búvárok speciális kereskedelmi búvárok, akik akár több száz méter mélységben végzik a tengeri kutak, fúrótornyok és csővezetékek összeállítását, karbantartását és szétszerelését. A munka nagyon veszélyes, ezért az egyik legjobban fizetett szakma a Földön. Átszámítva legalább félmillió forintot is keresnek vele naponta a szakemberek.

A szakma legfőbb nehézsége a nyomáskülönbség, ugyanis időbe telik, amíg az emberi szervezet alkalmazkodik a mélységben uralkodó nyomáshoz, az pedig annál is több időbe, hogy visszaszokjon a felszíni körülményekhez. Ezt nevezik dekompressziós folyamatnak, amely nyolc napot vesz igénybe. Hogy ezt az időt a cégek megspórolják, a dolgozó búvárok a munka ideje alatt egy olyan felszíni lakókamrában élnek, amelyen belül a munkaterületükhöz hasonló, mesterséges nyomás uralkodik. A munkaterület és a lakókamra között a búvárok egy úgynevezett búvárharangban közlekednek, amelynek használatára szigorú szabályok vonatkoznak, hiszen beszálláskor és kiszálláskor is hasonló szintű nyomást kell fenntartani a búvárharangban, a kamrákban, illetve a dokkolóban, vagyis a harangot a kamrákhoz rögzítő területen, amely légzsilipként funkcionál. Ha a búvárok visszatérnek a felszínre egy munkából és le akarják választani a harangot, a menetrend szerint a kiszállást követően be kell zárni a harang ajtaját, növelni benne a nyomást, majd bezárni a kamrák ajtaját és a zsilipen belül a felszíni szintre hozni a nyomást, hogy az a harang leválasztásakor megegyezzen a külső atmoszférával.

A fentebb említett, öt halálesettel járó esetben 90 méteres mélységben dolgoztak a búvárok, akik egymást követő műszakokban kettesével váltották egymást. Amikor már legalább 12 órája dolgoztak, feltételezhetően a fáradtság miatt az egyik búvár még azelőtt leválasztotta a harangot a zsilipről, hogy a kamrák ajtaját lezárták volna és a zsilipen belül a felszíni szintre hozták volna a nyomást. Ennek következtében a kinti, valamint a kamrákban uralkodó hatalmas nyomáskülönbség robbanásszerű nyomáscsökkenéshez vezetett, a kamrákból kiáramló levegő pedig a levegőbe repítette a harangot, halálosan megsebesítve a bilincset feloldó búvárt. Aki vele volt, ugyan túlélte a balesetet, de félig a négytonnás harang alatt ragadt. A tüdeje összeomlott, három helyen eltörött a háta és eltört a nyaka.

Sokkal rosszabbul járt azonban a kamrákban tartózkodó négy másik búvár, akik egytől egyig szörnyethaltak. A legszörnyűbb halált a kamrák ajtajához legközelebb álló búvár szenvedte el, az ajtó ugyanis résnyire beragadt, a hatalmas nyomáskülönbség miatt pedig a férfi testéből 25 tonnányi erő szakította ki a szerveit a félhold alakú nyíláson keresztül. Később az ügyön dolgozó egyik nyomozó azt írta, hogy a férfi máját „olyan ép állapotban találta meg, mintha azt kiműtötték volna a testből”, míg a gerincének egy részére 10 méterrel a kamrák felett bukkantak rá a szerelvénytartón.

A többi bent tartózkodó búvár testében a boncolás során az artériákat és vénákat eltömítő fehér zsírcsomókat fedeztek fel, amelyekről kiderült, hogy valójában a nyomáskülönbség hatására a vérben felforrt, kicsapódott fehérjék voltak. Valószínűleg ők azonnal és fájdalommentesen vesztették életüket.

A történtek bár eddig is ismertek voltak, a közelmúltban egy rémisztő szimulációban élethűen bemutatták a katasztrófát, lesokkolva a nézőket. A tragédia időről időre azért kerül újra nyilvánosságra, mert folyamatosan emlékeztetni akarják az iparágat a biztonsági előírások fontosságára, nem véletlenül. Az akkori rendszer ugyanis, mint kiderült, a norvég olaj- és gázszabályozó DNV ajánlása ellenére nem volt felszerelve semmilyen reteszeléssel, nyomásmérővel vagy egyéb biztonsági berendezéssel, amely megakadályozta volna a harang leválasztását nyomás alatt. 

(LADBible)

(Borítókép: Két kéz nyúl egymás felé a vízfelszín közelében. Illusztráció: Getty Images)