Készüljünk hosszú útra, vagy menjünk az üzemanyagárak növekedésének elébe, az autónk teletankolása több esetben is praktikusnak tűnhet, vannak azonban rejtett veszélyei. Mutatjuk, melyek ezek.

Az autójukat napi szinten használók általában rendszeresen teletankolják a járművüket, hogy kevesebbszer kelljen félreállniuk egy kúton. Ezen kívül akadnak, akik azért járnak el így, mert a lehető legtöbb üzemanyaghoz szeretnének jutni azelőtt, hogy az ára növekedésnek indulna. Egyéb okokból is praktikus döntés a tank teleengedése, így ugyanis a tankban kevesebb üledékanyag keletkezik, amely tömődéseket okozhat.

Mégis, az autó teletankolása rejtett veszélyeket is hordoz magában, amelyek befolyásolhatják az autó állapotát, valamint környezeti és biztonsági szempontból is problémákat okozhatnak. Az üzemanyagok például a hőmérséklet-változás hatására kitágulnak, így ha a tankot színültig töltjük, nem hagyunk helyet a táguláshoz. Melegebb időjárási körülmények között vagy ha az autó napfényen parkol, az üzemanyag túlnyomás alá kerülhet, ami szivárgáshoz vagy a tank károsodásához vezethet.

A modern autók üzemanyagrendszereiben van továbbá egy speciális párolgásgátló rendszer (EVAP), amely megakadályozza, hogy az üzemanyag gőzei a levegőbe kerüljenek. Ha a tankot teljesen megtöltjük, az üzemanyag beszivároghat ebbe a rendszerbe, és károsíthatja azt. Az EVAP-rendszer javítása pedig igen költséges lehet, illetve hosszú távon befolyásolhatja az autó üzemanyag-fogyasztását.

A fogyasztás során egyébként egy szellőzőrendszer segít kiegyenlíteni a nyomást, tele tank esetén azonban ez a rendszer nem működik megfelelően, ami idővel a tank deformálódásához vagy működési zavarokhoz vezethet. Ezen kívül a környezetet is könnyen szennyezhetjük, ha túlhúzzuk az üzemanyagpisztolyt, ebben az esetben ugyanis az üzemanyag kifolyhat a tankból, a maró hatása pedig károsíthatja az autó festését és alkatrészeit, ráadásul tűzveszélyes is.

Végül, de nem utolsósorban azzal is fontos tisztában lenni, hogy az üzemanyag súlya befolyásolja az autó teljesítményét. Egy teljesen megtankolt autó nehezebb, ami növeli a fogyasztást, különösen városi környezetben, ahol a gyakori fékezés és gyorsítás több energiát igényel.

Ha el akarjuk kerülni az imént részletezett kellemetlenségeket, akkor a legideálisabb, ha nagyjából a tank 80-90 százalékát töltjük meg, különösen meleg időben. Ha mégis a teletankolást választjuk, figyeljünk az üzemanyagpisztolyra. Amikor automatikusan leáll, már ne próbáljuk tovább tölteni a tankot, ugyanis elértük annak biztonságos szintjét.

(Femcafé)

(Borítókép: Autót tankoló férfi. Illusztráció: Getty Images)