Oroszországból Kínába tartott az a gép, amelynek a pilótája hagyta, hogy a gyerekei vezessenek. A döntése végzetes katasztrófához vezetett, amelyben 75 ember vesztette életét.

Nem kevesebb mint 75 ember életébe került egy pilóta döntése, amikor hagyta, hogy a gyerekei vezessék a repülőgépet, amely 1994. március 23-án Oroszországból Kínába indult. Az Aeroflot 593-as járata késő este szállt fel Moszkvában és Hongkong felé vette az irányt, a fedélzeten a háta mögött 9500 órányi repüléssel bíró Andrew Viktorovics Danilov kapitánnyal, valamint Igor Vasziljevics Piszkarjov első tiszttel és Jaroszlav Vlagyimirovics Kudrinszkij másodpilótával.

Kudrinszkij gyerekeinek, a 12 éves Yanának és a 15 éves Eldarnak ez volt az első nemzetközi repülőútja, az apjuk pedig azzal akarta ezt megünnepelni, hogy beengedte őket a pilótafülkébe.  Bár ez szembement az előírásokkal, a gépet robotpilóta vezette, így a személyzet biztonságosnak vélte az ötletet. A gyerekeknek végül megengedték, hogy a másodpilóta helyére üljenek. Elsőként Yana foglalt helyet, majd a bátyja következett. Mindketten biztonsággal mozgathatták az irányítókarokat, hiszen a gép még mindig automatikus vezérlésen volt, néhány perccel később azonban nem várt dolog történt.

A tinédzser több mint fél percen át mozgatta a vezérlőkart 10 kilogrammnak megfelelő nyomatékkal, ami ellentmondott  a robotpilóta által a repülőgép stabilan és egyenesen tartására adott értéknek, így a gép kézi vezérlésre váltott. Ekkor egy enyhe jelzőfény villant fel, tájékoztatásul, hogy részben már az ülésben helyet foglaló pilóta irányítja a gépet. Mivel a személyzet nem volt hozzászokva a nem szovjet repülőgépekhez, így nem vették észre a jelzést.

A repülőgép végül dőlésbe került, a szárnyak dőlésszöge miatt pedig a robotpilóta nem tudta tartani a magasságot.

Danilov kapitány ekkor utasította  Kudrinszkijt, hogy vegye át az irányítást, aki közben eltávolította a fiát az ülésből.

Eldar, menj el innen. Menj hátra, menj hátra Eldar! Látod a veszélyt, nem?

– kiabálta a másodpilóta a fiának, majd kétségbeesetten folytatta. „Menj el, menj el Eldar! Menj el, menj el! Azt mondtam, menjetek el!” – hallható Kudrinsky a pilótafülke hangfelvételén.

A pilóták ezután megpróbálták visszaszerezni a repülőgép irányítását, ami majdnem sikerült is nekik, ám a tapasztaltságuk ellenére véletlenül túlkorrigálták a gépet, majdnem függőleges emelkedésbe hozva azt.

A gép végül megpördült, elkezdett magasságot veszíteni, és a repüléshez szükséges minimális biztonságos magasság alá süllyedt egy hegyvidéki terep fölött.

Éjjel 1 óra előtt 1 perccel a közeli Novokuznetsk légiforgalmi irányítói rádión keresztül várták a járat helyzetének frissítését, ám az nem érkezett meg, a járat pedig a radarképernyőjükön sem jelent meg. Kiderült, hogy 0 óra 58 perckor, mindössze két perccel és hat másodperccel az események kibontakozása után, az 593-as járat becslések szerint mintegy 257,5 km/órás sebességgel, függőleges irányban a dél-oroszországi Kemerovo területén található Kuznyeck Alatau hegységbe csapódott. A repülőgép megsemmisült, a fedélzeten tartózkodók pedig mind meghaltak. Az Aeroflot kezdetben megpróbálta tagadni, hogy a pilóták hibáztak volna, végül azonban közzétették a felvétel átiratát, amely megerősítette, hogy a baleset emberi hibából adódott.

(LADBible)

(Borítókép: Zuhanó repülőgép. Illusztráció: Getty Images)