A VG cikke alapján a közelmúltban történt Azerbaijan Airlines és Jeju Air balesetek ismét előtérbe hozták a kérdést, hogy vajon a gép hátsó része valóban biztonságosabb-e. Egy 2015-ös elemzés szerint a hátsó ülések túlélési esélye valamivel magasabb, mint az első vagy a középső szakaszban lévő helyeké.
Ennek ellenére a szakértők óvatosságra intenek. Hassan Shahidi, a Flight Safety Foundation elnöke szerint nincs egyértelmű adat, amely ezt alátámasztaná, mivel minden baleset más és más.
Gyors evakuálás – a legfontosabb tényező
A repülésbiztonsági szakemberek, például Ed Galea professzor, egyetértenek abban, hogy a túlélés kulcsa a gyors kijutás. A statisztikák szerint a vészkijárathoz közeli ülések – különösen a folyosó melletti helyek – növelhetik az esélyeket.
Hogyan készüljünk fel?
A VG cikkéből kiderül, hogy a modern repülőgépek biztonsági rendszerei akár 16 G-s becsapódást is kibírnak. Az utasoknak azonban tudniuk kell:
- Hogyan működik a biztonsági öv.
- Hol találhatók a vészkijáratok.
- Miért fontos, hogy vészhelyzetben mindent hátra hagyjunk, és a kijárat felé induljunk.
A szakértők egyetértenek abban, hogy a legtöbb repülőgép-baleset túlélhető, ha az utasok követik a biztonsági előírásokat, és tisztában vannak a menekülési lehetőségeikkel.
(Borítókép: a repülőgép kabinja az üléssorokkal. Fotó: Getty Images)