2024-ben több olyan esetről is beszámoltak, amikor az utasok megsérültek a turbulencia miatt, köztük egy Singapore Airlines járaton, ahol sajnálatos módon végül egy utas meg is halt. Ez volt az első alkalom 1997 óta, hogy turbulencia miatt meghalt valaki repülés közben – számolt be az Euronews.
A Turbli nevű turbulenciát követő weboldal új kutatása kiemelte, hogy mely európai útvonalak a legveszélyesebbek turbulencia szempontjából – írja az Origo. A tíz legrázósabb útvonalból nyolc Svájcban kezdődik vagy ér véget, míg mások az Alpok felett vagy körül haladnak.
A turbulencia valószínűségének számszerűsítésére a Turbli az eddy dissipation rate (EDR) mutatót használja. Ez egy légköri turbulenciát mérő egység, amely független a repülőgép jellemzőitől, és az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és a WMO (Világ Meteorológiai Szervezet) által elfogadott szabvány.
A 2024-es évben az alábbi útvonalakon volt a legtöbb turbulencia:
- Nice – Genf: 16,07
- Nice – Zürich: 15,49
- Milánó – Zürich: 15,41
- Milánó – Lyon: 15,37
- Nice – Bázel: 15,33
- Genf – Zürich: 15,05
- Nice – Lyon: 14,99
- Genf – Velence: 14,78
- Lyon – Zürich: 14,74
- Velence – Zürich: 14,67
Ezek az értékek egyébként még így sem mondhatók kifejezetten magasnak, hiszen erős turbulenciáról csak a 40–60-as értékek esetében beszélhetünk.
(Borítókép: Repülőgép viharban. Illusztráció: rbkomar/Getty)