Pokoli pillanatok a fedélzeten
Az akkori híradások szerint az utasok hirtelen jeges szélvihart éreztek, a kabinban a nyomás pillanatok alatt megszűnt, a fedélzeti zaj pedig fülsüketítő lett. A Boeing 737-es felső burkolata egy hatalas robajjal szakadt le, az utasok pedig szó szerint a nyitott ég alatt találták magukat.
Robert Schornstheimer kapitány és a másodpilóta azonnal cselekedett, de a helyzet drámai volt. A gép 7 ezer méteres magasságban repült, ahol a levegő oxigénszintje életveszélyesen alacsony, a hőmérséklet pedig -40 Celsius-fok alá süllyedt. Az utasoknak nem volt idejük felvenni az oxigénmaszkokat.
Egy ember nem élte túl
Az 58 éves légiutas-kísérő, Clarabelle Lansing az első sorok között tartózkodott, amikor a hirtelen nyomáscsökkenés kiszippantotta a gépből. Holttestét soha nem találták meg. Az utasok szerencséjére mindannyian be voltak csatolva, így senkit sem sodort magával a légáramlat.
A fedélzeten utazott egy csillagász is, aki a gép farában ült, és később úgy emlékezett vissza, mintha egy „Ősrobbanás” történt volna – egy pillanat alatt minden megváltozott. A repülő törzsén keletkezett rés folyamatosan növekedett, ahogy újabb darabok szakadtak le.
A kapitány azonnal felismerte a veszélyt: ha nem csökkenti a magasságot, az utasok oxigénhiány miatt hamar elveszíthetik az eszméletüket. Gyorsan 3 ezer méterre süllyesztette a gépet, ahol már biztonságosan lehetett levegőt venni.
Egyetlen hajtóművel kellett leszállni
A Boeing 737-est végül Maui tartalék repülőtere felé irányították, de a megpróbáltatások még nem értek véget. A futómű nem nyílt ki megfelelően, így a pilótáknak egy plusz kört kellett tenniük a leszálláshoz. Mielőtt azonban újra próbálkozhattak volna, újabb probléma adódott: a bal oldali hajtómű teljesen leállt.
A kapitány és a másodpilóta ennek ellenére is sikeresen letette a gépet – mindössze egyetlen hajtóművel. A fedélzeten tartózkodó 94 utasból 65-en megsérültek, de csodával határos módon mindenki életben maradt, pedig a repülőgép szerkezeti sérülései alapján ez szinte elképzelhetetlennek tűnt.
Hogyan történhetett meg ez a rémálom?
A vizsgálatok feltárták, hogy a repülőgép már 20 éve üzemelt, és a folyamatosan extrém körülmények – a sós tengeri levegő, a magas páratartalom és a fémfáradás – jelentősen meggyengítették a szerkezetét. A törzs burkolatán apró repedések keletkeztek, amelyek a nagy magasság és a nyomáskülönbség hatására végül végzetes szakadásokat okoztak.
A baleset után szigorúbb ellenőrzéseket vezettek be a légi közlekedésben, különösen az idősebb repülőgépek szerkezeti állapotának felmérésére, hogy hasonló tragédiák többé ne történhessenek meg.
(Borítókép: Aloha Airlines repülőgépe a leszállást követően. Fotó: Youtube)