Számos trükköt hajlamosak bevetni a kereskedelmi láncok a profit növelése érdekében. Cikkünkben megmutatjuk, mely módszerek a legelterjedtebbek.

1. Családi kiszerelés

Sokféle termék esetében megszokhattuk, hogy családi kiszerelés vásárlása esetén darabra visszaosztva több pénz marad a zsebünkben. A kereskedelmi láncok mára igyekeznek kihasználni a belénk plántált tudást, ennél fogva a nagyobb kiszerelésben kínált termékek sok esetben drágábbak, mintha két normál adagot vásárolnánk belőle. Példa erre, ha egy termékből az egy kilogrammos csomag több pénzbe kerül, mint ugyanabból az áruból kétszer fél kilogramm.

A legjobban úgy kerülhetjük ki az átverést, ha ellenőrizzük és összehasonlítjuk a termékek áránál, többnyire a bal alsó sarokban feltüntetett egységárat, vagyis hogy az adott termékből arányosan mennyibe kerülne egy darab, egy kilogramm vagy egy liter.

2. Akció felhívás

A boltokban sok esetben külön polcon értékesítik az akciós termékeket, nagy hirdetőfelületen felhívva rá a figyelmet, hogy az adott helyen leértékelt áru kapható. Ilyenkor sokan körbe se járják az üzletet egy vágyott termékért, ha találnak belőle az akciósak között. Az azonban, hogy egy produktum akciós, még nem jelenti, hogy a legolcsóbb. Ha az a célunk a vásárlás során, hogy a lehető legkevesebbet költsük, érdemes végigjárnunk a polcokat.

3. Pontgyűjtés termékért cserébe

Egyes üzletekben olyan pontgyűjtési játékokat hirdetnek, amelyek során a költéseinkért matricákat kapunk, bizonyos mennyiségű matrica összegyűjtése után pedig kedvezményes áron vásárolhatunk meg valamilyen terméket, például konyhai, esetleg multimédiás eszközöket. A játékok ugyanakkor a folyamat jutalmazó pszichológiáján alapulnak, így ahhoz, hogy ne vegyünk meg valamit feleslegesen, kétszer is érdemes átgondolnunk, hogy valóban szükségünk lenne-e az adott árucikkre. Mert ha nem, akkor felesleges plusz portékákkal bővíteni a kosarunkat a vásárlásokkor csak azért, hogy időben összegyűljenek a matricáink, pecsétjeink, pontjaink.

2-t fizet, 3-at kap

Ez önmagában jó ajánlat, kivéve akkor, ha olyan szinten korlátozzák a lehetőségeinket, ha időszakosan egy adott márkát csak ilyen kiszerelésben lehet megvásárolni. Ilyen esetekben többnyire össze is ragasztják a termékeket, hogy esélyünk se legyen csak egyetlen darabot a kosarunkba rakni. Habár valóban spórolunk ezekkel a csomagokkal, az üzlet akkor is kényszerít minket arra, hogy egy helyett kettő árucikket vásároljunk meg az adott márkából, függetlenül az eredeti szándékainktól.

(Bien)

(Borítókép: Férfi válogat egy élelmiszerüzletben. Illusztráció: Getty Images)