Meglepő, de igaz: nem árt, hanem használ a motorjának, ha néha odalép neki. Az örök kérdés, miszerint érdemes-e időnként a piros zónáig forgatni a motort, most végre tisztázódott: igen, érdemes, de csak akkor, ha tudja, hogyan tegye azt jól.
A népi bölcsesség szerint az autópályán, magas fordulatszámon való haladás kitisztítja a motort, megszünteti az alapjárati ingadozást, jobb hidegindítást és még csökkenő fogyasztást is ígér. És meglepő módon ebben van is igazság!
Miért ártalmas a túl óvatos vezetés?
A modern automata váltók és a túlzottan takarékos vezetési stílus gyakran azt eredményezi, hogy a motor tartósan alacsony fordulatszámon működik. Ez viszont nem kíméli, hanem túlterheli az alkatrészeket. A hajtókar, a dugattyúk és a csapágyak fokozott nyomásnak vannak kitéve, miközben az olajszivattyú nem tud elegendő kenést biztosítani. A megnövekedett súrlódás miatt minden gyorsabban kopik, és akár szelephiba is kialakulhat – ez pedig már komoly és drága javításokat jelenthet.
A „kiégetés” jót tesz – ha jól csinálja
A magas fordulatszám nemcsak felébreszti a motort, hanem szó szerint kitakarítja: átöblíti az égésteret, eltünteti a lerakódott kokszot, és még a gyújtógyertyákat is megtisztítja. A turbós motoroknál ez különösen fontos, mert alacsony fordulaton a szabályozó szelepek nem működnek megfelelően – ez pedig idővel komoly hibákhoz vezethet.
Télen a helyzet még problémásabb: a motorban kondenzvíz keletkezik, ami összekeveredik az olajjal, és rontja annak kenőképességét. Ilyenkor egy jól időzített „kiégetés” segíthet elpárologtatni a nedvességet – de ezt csak enyhébb időben érdemes elvégezni, nem a legnagyobb mínuszokban.

Így csinálja jól
A lényeg: soha ne hideg motornál, ne városban, és főleg ne üresben pörgesse fel! A legjobb, ha egy nyugodt, napos napon kimegy egy egyenes, többsávos autópályára vagy autóútra, és kb. 100 km/h sebességgel haladva tartja a motorfordulatot 5000 körül – legalább fél órán át. Automata váltónál érdemes kézi módra kapcsolni, a CVT-seknél pedig manuális fokozatot választani, hogy a motor elérje a kívánt fordulatszámot.
Nem kell félni: a modern elektronikák nem engedik, hogy a fordulatszám a piros zónába csússzon, így sem a motor, sem a váltó nem sérül meg.

Kinek szól ez az egész?
Ha ön eleve sportosan vezet, és már megszokta az autója, hogy csak 3500-4000-es fordulatnál vált, akkor nincs szükség a módszert alkalmazni – Ön eleve nem hagyja „berozsdásodni” a motort. Ez a módszer inkább azoknak hasznos, akik óvatosan, takarékosan vezetnek, és ritkán pörgetik fel a fordulatszámot.
Bár nem lehet pontosan megmondani, hogy a rendszeres „kiégetés” mennyivel hosszabbítja meg a motor élettartamát, az eredmény szinte azonnal érezhető: a motor egyenletesebben jár, jobban reagál a gázpedálra, és kevesebb hibakód jelenik meg.
Ajánlott 2-3 ezer kilométerenként megismételni – és csak akkor kezdeni el, ha az autó már legalább 30 ezer kilométert futott.
(Borítókép: Autó műszerfala. Illusztráció: Getty Images)