A hordozható akkumulátorok nagy népszerűségnek örvendenek, hiszen hasznosak és praktikusak. A telefonokat, laptopokat és számos más elektronikai eszközt könnyen fel lehet velük tölteni, ugyanakkor rengeteg potenciális veszély is rejlik bennük. Utóbbi miatt egyre több légitársaság szigorítja az ezen eszközökre vonatkozó szabályokat világszerte.

A repülőgépek utasai gyakran visznek magukkal hordozható lítiumion-akkumulátorokat, hogy útközben az elektronikai eszközeiket tölteni tudják. A gyártói problémák, a helytelen használat és az elöregedés azonban fokozhatja a gyúlékony anyagokat tartalmazó akkumulátorok kockázatát, ami tűzveszélyt jelenthet a repülőutakon. Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) az elmúlt két évtizedben több mint 500 füsttel, tűzzel vagy extrém hőséggel járó, repülés közbeni lítiumakkumulátoros incidenst jegyzett fel.

Nem véletlen tehát, hogy Ázsiában egyre több légitársaság szigorítja a hordozható lítium akkumulátorok szállítására vonatkozó szabályokat. Nemrég például kiderült, hogy egy ilyen powerbank okozhatta az Air Busan egyik felszállásra váró gépén keletkezett lángokat még januárban, Dél-Korea egyik repterén. Erről a dél-koreai közlekedési minisztérium vizsgálóbizottsága számolt be egy sajtóközleményben, amelyben az áll, hogy a nyomozók „több elektromos olvadásnyomot találtak egy powerbank maradványain”.

Tényleg tilos felvinni a repülőre?

Dél-Korea országos korlátozásokat vezetett be, amelyek ebben a hónapban léptek életbe. Ezek az intézkedések nem tiltják be teljesen az eszközöket, ugyanakkor erősen korlátozzák azok használatát. Az utasok a hordozható akkumulátorokat és e-cigarettákat nem tárolhatják a fej feletti rekeszekben, a szabály pedig az ország összes légitársaságára érvényes. Az utasok powerbankje az ülés zsebében vagy az ülés alatt lehet, kizárólag védőzacskóba csomagolva, hogy ne érjen más fémekhez. Ezenfelül tilos azt az ülés USB-csatlakozójával tölteni.

Többek között a Thai Airways is bejelentette, hogy március 15-től az utasok nem használhatnak és nem tölthetnek külső akkumulátorokat a járataikon, áprilistól pedig ugyanez a szigorítás a Singapore Airline, valamint a fapados Air Asia gépein is életbe lép.

A lítiumion-akkumulátorok problémája

A mobiltelefonok, laptopok, drónok, intelligens viselhető eszközök, valamint az elektromos kerékpárok, elektromos robogók és elektromos járművek mind lítiumion-akkumulátorokkal működnek. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek, ami tűzhöz vagy akár robbanáshoz is vezethet, mivel olyan anyagokat tartalmaznak, amelyek erősen reaktívak és könnyen meggyulladnak. A potenciális kockázatot növeli, ha a powerbank sérült, megduzzadt, vagy valamilyen gyártási hibával rendelkezik. Ha az akkumulátor csatlakozóval érintkezik, akkor véletlenszerű kisülés is keletkezhet.

Fontos tehát, hogy ezeket a töltő eszközöket utazáshoz fedjük el vagy csomagoljuk külön, hogy véletlenül se érintkezhessenek más fémekkel. Az is erősen ajánlott, hogy minden utazás előtt alaposan vizsgáljuk meg a hordozható akkumulátorunkat, hogy nem látszik-e rajta duzzanat vagy külső sérülés.

(Dívány/CNN)

(Borítókép: Repülőgép. Fotó: Getty Images)