Egy utazás során nagy csalódás lehet, ha egy mások által ajánlott vagy agyondicsért célpont nem ugorja meg az elvárásainkat. A visszajelzések alapján pedig Budapesten is található egy ilyen nevezetesség.

A Radical Storage nemrég több mint 95 ezer értékelést vizsgált át a világ 200 legnépszerűbb turisztikai látványosságáról, hogy kiderítse, mely helyszínek váltottak ki csalódottságot az utazókból. Az eredmény egyszerre meghökkentő és némileg megnyugtató, hiszen bebizonyítja, hogy nem velünk van a baj, ha egy-egy világhírű nevezetesség nem nyűgöz le bennünket.

A kutatás során három dolog uralta a negatív visszajelzéseket: a zsúfoltság, túlárazott belépők és a barátságtalan személyzet. A lista első öt helyére pedig olyan európai látványosságok kerültek, amelyek általánosságban mindenki bakancslistáján szerepelnek - írja a Bien.

A lista vezetői

A lista élére egy meglehetősen távoli célpont, az Egyesült Királyságban található élménypark, az Alton Towers került, amely egyértelműen „győztesként” végzett a csalódást keltő helyszínek között. A látogatói vélemények csaknem felében – egész pontosan 48%-ban – negatív tapasztalatokról számoltak be. A legtöbb panasz az ár-érték arányt érintette: sokan felháborítónak tartották a félrevezető jegyárakat, az aranyáron kínált ételeket és italokat, valamint azt, hogy bizonyos attrakciókért még külön is fizetni kellett. Ráadásul a rideg, barátságtalan kiszolgálás sem ritka, ami egy szórakoztatópark esetében különösen kiábrándító élményt jelent.

A tenerifei Siam Park korábban a világ legjobb vízi parkjaként volt ismert, ám most egészen más miatt kerül a figyelem középpontjába. Úgy tűnik, hogy egyre több kritika éri a személyzet durva viselkedése és az empátia hiánya miatt. A vendégek közel egyharmada hagyott negatív értékelést: sokan úgy érezték, hogy a park sem az inkluzivitásra, sem a látogatók kényelmére nem fordít kellő figyelmet, ez pedig alaposan rányomta a bélyegét az élményre.

A Trevi-kút Róma egyik legismertebb nevezetessége, ám a friss kutatás szerint nem mindenki távozik innen elégedetten, ugyanis a látogatók 25%-a negatívan értékelte az élményt, leginkább a hatalmas tömeg miatt. Bár évente mintegy 1 millió eurónyi aprópénz repül a vízbe, sokan úgy érzik, nem feltétlenül érte meg a tolongás. 2024-ben ráadásul felújítás is zajlott a helyszínen, ami még tovább rontott az élményen.

A lista vezetői közé került még a lisszaboni Time Out Market, amely általában a város gasztronómiai paradicsomaként vonzza a látogatókat, most azonban a legnagyobb csalódást keltő helyszínek között végzett. A vélemények 18,4%-a panaszkodott a zsúfoltságra vagy a nehézkes megközelíthetőségre. Úgy fest, a hely annyira népszerű lett, hogy pont ebbe bukott bele: elveszítette azt a hangulatot és közvetlenséget, ami miatt anno beleszerettek az emberek.

A Széchenyi fürdő is a top5-ben

Sajnálatos módon egy budapesti nevezetesség is helyet kapott a legnagyobb turistacsalódások között, ráadásul egyből a top5-ben. A Széchenyi fürdő, amely Európa legnagyobb gyógyfürdőjeként és 1913 óta népszerű wellness-zarándokhelyként ismert, most kevésbé dicsőséges okból került reflektorfénybe.

A friss elemzés szerint az értékelések 16,8%-a tartalmazott negatív visszajelzést – elsősorban a zsúfoltságra, az elavult állapotokra és a hiányos akadálymentesítésre panaszkodtak a látogatók.

Ez különösen szembetűnő, ha figyelembe vesszük, hogy a fürdők esetében az átlagos negatív értékelési arány csupán 4,4%.

(Borítókép: Budapest. Fotó: Getty Images)