Megkezdődött a nyári utazási szezon, legalábbis ami a városnéző kirándulásokat illeti. Május utolsó hetei jelentik a legjobb választást, ha olyan helyszínekre szeretnénk ellátogatni, mint Párizs, Athén vagy éppenséggel Róma, ahol a közel 50 Celsius-fokos nyári kánikula szinte elviselhetetlen, ebben az időszakban azonban kellemes, átlagosan 25 fokos időben barangolhatunk a történelmi emlékművek között.
Érdemes azonban vigyázni, az interneten ugyanis számos weboldal kínál a valódi árnál jóval drágább jegyeket az olyan látnivalókhoz, mint például a Colosseum.
Olaszország idén áprilisban már összesen 8 milliárd forintnak megfelelő összegű bírsággal sújtott egy jegyértékesítő irodát és hat utazásszervező céget, mert azok tisztességtelen gyakorlatot folytatva olyan kényszerhelyzetbe hozták a turistákat, hogy csak az eredeti ár többszöröséért tudtak jegyet váltani Róma legnépszerűbb látványosságába. Mint kiderült, az utazásszervező vállalatok szoftverrobotokat használtak a jegyek tömeges megvásárlására, majd a belépőket drágábban kínálták a saját oldalaikon. A legnagyobb büntetést a Colosseum hivatalos jegyértékesítését hét éven át végző CoopCulture nevű iroda kapta, mert nem akadályozta meg az automatikus jegyárusítást, a belépők nagy részét pedig a saját vezetett túracsomagjai számára tartotta fenn.
Még két hónap sem telt el azóta, hogy a gigabírságokat kiszabta az olasz trösztellenes hatóság, a jegyértékesítők máris újabb módot találtak a turisták megvezetésére. A Colosseumba váltható jegyek jelenleg ugyan szép számmal elérhetők normál áron, ám
a „hivatalos” szóval visszaélve az irodák a saját oldalaikra csábítják a vásárlókat,
akik csak a látványosság bejáratánál szembesülnek azzal, hogy közel kétszer annyiért vették meg a jegyüket egy olyan weboldalon, amely valójában nem a Colosseum hivatalos oldala volt.
Azon kívül, hogy a különböző jegyértékesítő honlapok jogtalanul használják az „official” szót, a Google még előre is sorolja ezeket a találatokat a keresések során, így szinte elkerülhetetlen, hogy a gyanútlan turisták belefussanak az átverésbe. A Google ugyan bevédi magát azzal, hogy a találatok felett feltünteti azok szponzorált mivoltát – vagyis azt, hogy az adott oldalak pénzért cserébe jelennek meg első találatként –, mégis felvetődik a kérdés, hogy a techvállalatnak mekkora felelőssége van abban, hogy szűrje az önmagukat valótlanul „hivatalos” jegyeladó felületnek feltüntető weblapokat.

A képen látható első találatra kattintva 53 euróért, mai árfolyamon 21 ezer 340 forintért vásárolhatjuk meg az alapjegyet, amely a Colosseumon belül a földszintre és az emeletre szól, valamint amelynek birtokában meglátogathatjuk a Forum Romanumot és a Palatinus dombot.
Ugyanez a jegy a második találatra kattintva 30 euróba, vagyis 12 ezer forintba kerül, míg a harmadik linken 25 euróért, azaz 10 ezer forintért válthatjuk meg a belépőt. A kiírások szerint mind a három találat a Colosseum hivatalos jegyeladó oldala, ami már ránézésre is szánalmas próbálkozás a jegyüzérek részéről, ugyanakkor a három közül a legtöbben belefutnak az egyik átverésbe, többnyire a második találatra kattintva, a mobilos keresések alkalmával ugyanis az jelenik meg a legtöbbször elsőként.
Hol vásárolhatunk eredeti áron belépőt a Colosseumba?
Ekkora kavalkádban sokszor nehéz lehet eligazodni, így az egyik megoldás, hogy megpróbálunk a helyszínen jegyet váltani, ezzel azonban fennáll a lehetősége annak, hogy várnunk kell a bejutással, sőt főszezonban lehet, hogy aznapra már nem is kapunk jegyet. A legjobb választás tehát mindenképpen az online jegyvásárlás, amelyet az alább látható Google-találati oldalon tudunk eredeti áron megtenni. Ez a weboldal ugyanis a Colosseum eredeti honlapja.

Ezen a weboldalon a legdrágább jegy, amely a teljes Colosseum-i élményt magában foglalja – benne a már említett első két emelettel, a Forum Romanummal, a Palatinus dombbal, valamint mindezen kívül az Arénával, a föld alatti gladiátor folyosókkal, a legfelső emelettel és az összes múzeummal –, mindössze 24 euró, vagyis 9660 forint, ami az összes kamuoldalon kínált alapjegynél olcsóbb.
Ugyanitt az alapjegyet 18 euróért, azaz 7250 forintért árulják.
Ha összevetjük az eredeti alapjegy árát az első Google-találati oldalon feltüntetett árral, utóbbiért 35 euróval, vagyis 14 ezer forinttal többet kell fizetnie a gyanútlan turistáknak csak azért, mert a szponzorált weblapok minden következmény nélkül, jogtalanul és szűretlenül visszaélhetnek az „official”, vagyis a „hivatalos” szóval, ezzel több ezer turistát megvezetve. Érdemes tehát résen lenni, és inkább körültekintőbben végigböngészni az adott lehetőségeket, nem sajnálva rá az időt. Alább mutatjuk az ide kattintva elérhető, valóban hivatalos weboldal jegyértékesítő felületét.
Bizonyos esetekben indokolt lehet másik felületen, drágábban belépőt váltani, például ha az eredeti weboldalon már nincs erre lehetőségünk, mert kifogytak a jegyekből. Ilyenkor célszerű ellenőrizni a jegyek elérhetőségét a többi napon, ám ha nem terveztünk előre és kevés időt töltünk Rómában, a jegyvásárlás pedig az utolsó pillanatra marad, akkor nem lesz más választásunk, mint ellátogatni valamelyik jegyüzér weboldalára. Ilyen esetben is érdemes azonban több találatot végigböngészni, hogy a lehető legjobb áron tudjunk bejutni a Colosseumba.
(Borítókép: Colosseum. Fotó: Getty Images)