Nem feltétlenül mindennapi jelenség, de bizonyosan mindenkivel előfordult már, hogy összeakadt egy kötözködő, kifejezetten bunkó emberrel, legyen az egy vadidegen, egy munkatárs, vagy akár egy családtag. Olykor a párunk is beszélhet velünk illetlen módon, ilyen esetekben pedig egyetlen kérdés feltételét tanácsolja egy szakértő. John Bowe beszédtréner szerint a kérdéssel kizökkentjük a verbális támadást folytató személyt, és átvesszük az irányítást a kommunikáció felett.
A szakember elárulta, hogy ilyen vitás helyzetekben a legrosszabb, amit tehetünk, hogy felveszünk egy, a vitapartnerünkéhez hasonló hangnemet. A legtöbb esetben nem ez a helyes és megfontolt lépés, hanem ha higgadtan, magabiztosan állunk bele a helyzetbe, és a lekezelő beszédpartnerünket egy erőteljes, három szavas kérdéssel küldjük padlóra.
Tényleg ezt gondolod?
Ha ezt a kérdést felháborodottan vagy szarkazmussal fűszerezve, és felvont szemöldökkel vagy kifejezéstelen nyugalommal tesszük, csendben lefegyverző és megtévesztően erőteljes hatást érünk el, egyben lehetőséget adva a másiknak arra, hogy elgondolkodjon a szavain.
„Amikor megkérdezel valakit, hogy komolyan gondolta-e, amit mondott, két dolgot teszel egyszerre. Először is lehetőséget adsz neki, hogy átgondolja, amit mondott, hiszen a legtöbb durva megjegyzés nem kitervelt vagy szándékos. Azzal, hogy kíváncsian reagálsz a védekezés helyett, tükröt tartasz a másik elé. Gyakran ennyi elég is ahhoz, hogy ő visszavonja a sértéseket. Ezenkívül a hatalmi dinamika is megváltozik a kérdés hatására. Onnantól te irányítod a kommunikációt, és ahelyett, hogy kihátrálnál, visszahelyezed a felelősséget arra a személyre, aki a durva megjegyzést tette” – magyarázta John Bowe, hozzátéve azonban, hogy nem minden durva megjegyzésre kell feltétlenül válaszolni. Néha a legjobb, amit tehetünk, ha elengedjük a dolgot. Egy furcsa, kiszámíthatatlan megjegyzés – pláne stresszhelyzetben – nem mindig jelenti azt, hogy nem tisztelnek minket.
(Femina)
(Borítókép: Egy férfi egy nővel vitatkozik. Illusztráció: Getty Images)