Sokan szorítják a karfát, amikor a gép nekilódul a kifutón – de kiderült, a pilóták sem mindig olyan nyugodtak, mint gondolnánk. Egy tapasztalt amerikai kapitány most elmondta, miért épp a felszállás a repülés legfeszültebb része.

Ha Ön is izgul egy kicsit repülés közben, főleg amikor felszáll a gép, megnyugodhat: ezzel nincs egyedül. Steve Schreiber, az American Airlines tapasztalt pilótája most őszintén beszélt arról, hogy a repülés melyik része tudja őt is kicsit feszültebbé tenni.

„Steve kapitány vagyok, nem vagyok ideges” – válaszolta nevetve egy YouTube-videóban, amikor megkérdezték tőle, mikor nagyobb a nyomás.

De ha választani kell, akkor a felszállás az, amikor jobban oda kell figyelni.

És nem véletlenül.

A kapitány szerint a felszállás azért a legérzékenyebb szakasz, mert ilyenkor a repülő már a levegőben van, de még nem érte el azt a sebességet és magasságot, ahol biztonságosan lehetne manőverezni. A hajtóművek teljes erővel dolgoznak, minden a határon működik, és ha ilyenkor közbejön valami, nagyon kevés idő marad a reagálásra. 

Ahogy eléri a gép a biztonságos magasságot és elkezd gyorsulni, a helyzet már sokkal nyugodtabb – onnantól kezdve minden kiszámíthatóbb, a gép „megindul”, és a pilóta is fellélegezhet.

A videóban szóba került az is, miért kérik a légitársaságok, hogy az utasok kapcsolják be a repülőgép üzemmódot a telefonokon.

Schreiber szerint régebbi kutatások már kimutatták, hogy a vezeték nélküli jelek – például a Bluetooth – megzavarhatják a navigációs rendszereket. Bár ma már ez ritkábban fordul elő, felszállás és leszállás közben minden rendszernek hibátlanul kell működnie.

A pilóta ezzel kapcsolatban egyértelmű üzenetet is küldött az utasoknak:

Tegyék repülőgép üzemmódba, és bírják ki azt a 10-15 percet – ez a pilóták munkáját is megkönnyíti

– tette hozzá.

Schreiber nemcsak aktív pilóta, hanem katasztrófaelemző is, vagyis pontosan tudja, milyen apróságokon múlhat a biztonság. Most, hogy több súlyos légi baleset is történt – köztük az Air India tragédiája –, különösen nagy figyelem kíséri minden olyan szakember szavát, aki belülről lát rá a repülés világára.

A tanulság? A pilóta sem szuperhős. Ő is ember, aki koncentrál, számol, és szeretné, ha minden rendben zajlana. Ha azt kéri, hogy kapcsoljuk be a repülőgép üzemmódot, azt nem véletlenül teszi. Lehet, hogy az életünk múlhat rajta.

(Borítókép: Steve Schreiber. Fotó: Youtube)