Az olasz kisgyermekek kétharmada nem Jézus Krisztus születésével, hanem a Télapóval köti össze a karácsony ünnepét, és csak hét százalékuk ismeri pontosan a jászol, a pásztorok és háromkirályok történéseit. Az Eta Meta Research közvélemény-kutató cég 6-12 éves gyerekek körében készített felmérései azt támasztják alá, hogy a hagyományosan katolikus Itáliában élő kicsikre elsősorban a tévé és a reklámok sokasága van hatással. Így 65 százalékuk állítja, hogy a karácsony a Télapó ünnepe, 61 százalékuk a fenyőfa ünnepére asszociál emellett. Ugyanakkor csak negyedük, 26 százalékuk ismeri Jézus Krisztus és a jászol történetét, s mindössze hét százalékuk köti össze a karácsonyt Jézus Krisztus születése ünnepével.

Az olasz gyerekek nagy része (66 százalék) a tévéből értesül a karácsony közeledtéről, 15 százalék az iskolából, ahol a téli szünidőről kezdenek el beszélni, 13 százalékuk szerint pedig a díszkivilágítás és a kirakatok díszes fényei jelentik a karácsony közeledtét.

Az olasz pszichológusok és gyermekpedagógusok e felmérés kapcsán arra figyelmeztettek: a hagyományok és gyökerek nem ismerete veszélyes jelenség, s felnőtt korban is hatással lehet a mai gyerekekre. A kicsik emellett egyre kevésbé képesek az álmodozásra, fantáziájuk fejlesztésére, s emiatt sok szakértő tart attól, hogy később náluk depressziós betegségek alakulnak majd ki.