A lakosság 17 százaléka nevezhető kreatívnak, 2004-ben még 20, míg 2002-ben 22 százalék volt ez az arányszám - ismerteti a tanulmány megállapításait a Helsingin Sanomat finn napilap. A legutóbbi egy év három százalékpontos csökkenése gyakorlatilag 150 ezer ember "eltűnését" jelenti, a tanulmány szerint az ő kreativitásukat valamilyen rutinszerű tevékenység váltotta fel.
Elvirágzott a kreatív réteg?
A kreatív réteg fogalmát néhány évvel ezelőtt Richard Florida amerikai kutató vezette be A kreatív réteg virágzása című sikerkönyvében. Florida szerint a kreatív réteghez tartoznak a művészek, IT-szakértők, kutatók, akik a gazdasági növekedés motorjai. A kreatív személyiség jegyei: a változtatásra való hajlam, a rugalmasság, a függetlenség. A kreatív ember nyitott más kultúrák felé, empatikus, pozitívan viszonyul az új technológiákhoz. A RISC tanulmányától eltérően Richard Florida toplistáján Finnország a második helyet foglalja el, közvetlenül Svédország után.
Beledöngölik őket az átlagba
A tanulmány szerint a kreatívok számának csökkenése részben annak tulajdonítható, hogy a menedzserek nem nézik jó szemmel a kezdeményezőkészséget és a kreativitást, ehelyett a hatékonyságra és alárendeltjeik tevékenységének közvetlen ellenőrzésére összpontosítanak.
A kreatív embernek "szabad környezetre" van szüksége: a rugalmasságot, kísérletező kedvet elfogadó munkahelyre, ahol a különbözőséget is tolerálják. Finnországban a "számok menedzsmentje" dominál, és ez megfosztja a kibontakozáshoz szükséges környezeti feltételektől a kreatív személyiséget - értékelik finn szakemberek a RISC-tanulmány adatait.