A reklámipar dolgozói havonta egyszer a Reklámkocsmában gyülekeznek inni, mulatni, kapcsolatépíteni - egy belső informátor szerint leginkább fiúzni, csajozni. Riporterünk vegyülni próbált, de nem sok sikerrel. Az indonéz vacsorát nem kóstolta, sem az indonéz cigarettát; szemtanúja volt viszont, ahogy grafikuslányok píáros fiúknak udvarolnak.

"Van egy rágód? Te biztos pénzügyes vagy. Nem? Akkor, várj csak ...háeres (a humán erőforrással foglalkozó munkatárs, régen személyzetis)" - invitálja kikicsoda játékra egy fiatalember a Mammut Kaméleon Klubjába érkező riporterünket, aki a közgazdaságtanhoz annyira sem ért, mint a kvantummechanikához. Rágója viszont van.

Csajozni, pasizni, a szokásos

A koktélpult melletti kanapén két szőke lány méregeti az újonnan érkezett vendégeket (huszas éveik végén járnak, riporterünk szerint valószínűleg szeretik a folyosói pletykákat; a csapatépítő hétvégéket a zalai termálfürdőkben és az ország déli borvidékein, ilyenkor főleg rozét isznak; kedvelik a multiplex mozik süppedős foteljét; egyikük volt már Tibetben; másikuk pedig még tavaly rákapott a szimbolista költészetre). A lányokat egy szivarozó férfi figyeli a pult mellől (ötvenes; szereti a fekete funkyt; keveset szorong, de tömegben rosszul érzi magát; a tárgyalásai egy részét Brioni öltönyben bonyolítja, de buliba inget vesz föl; van terepjárója, de a hét közepén lezúdult hóban személygépkocsival is el mert indulni a hegyről). Látszólag nem sok esélye van a lányoknál.

"Ide ismerkedni jönnek az emberek, nem üzletelni. Csajozni, pasizni, a szokásos" - magyarázza riporterünknek egy szimpatikus fiú, aki huszonéves korára PR-manager lett. Társasága nem koktélt, sört iszik. "Itt fogyasztó lesz a reklámosokból. És úgy tűnik, ipari méretű fogyasztók vagyunk" - foglalja össze a lényeget, pedig riporterünk ekkor még sok élmény előtt áll. A zene a kilencvenes évek smooth diszkója, a tánc még csak most kezdődik. A parketten szegfűszegillat terjeng, mert sokan a speciális, fűszeres indonéz cigarettát szívják - 10 szál ára 590 forint -, aminek az eladásából befolyt bevételt a cunami áldozatainak juttatják. Erről már a Reklámkocsma szervezője beszél riporterünknek.

Becherrel támogatni a cunami áldozatait

"Ma indonéz vacsora volt, amelynek árából szintén a szökőár áldozatait támogatjuk. Tudnod kell, mi voltunk az elsők, akik az indiai katasztrófa mellett arra is felhívtuk a figyelmet, hogy a cunami Indonéziában is hatalmas pusztítást végzett, így mi erre a területre koncentráltunk" - mondja büszkén Galambos Róbert. Az indonéz vacsoráról fejvadászokat kérdezünk találomra, de nem kóstolták. "Mi meg egy üveg becherrel segítünk az áldozatokon"- viccel valaki a tömegben.

A klub hátsó társalgója felől egy vörös hajú nő indult el a parkett felé (a harmincas éveiben jár, de arca már látott botoxot; kedvenc viselete a caprinadrág tűsarkú csizmával; évente kétszer nyaral, ilyenkor - ha teheti -, Maorit nem hagyja ki; kéthavonta színházba jár; kéthetente szoláriumozik; ha van ideje, különlegeset főz a barátainak; és néha csak a csevegés kedvéért is beugrik a fodrászához), ahogy leér, széles mosollyal és látványos gesztussal megöleli egy ismerősét.

Lincs-zóna, fordított udvarlás

Klikk a képre!
Riporterünk az ellenkező irányba indul el, hogy egy pár fotót készítsen. Egy férfi azonban fenyegetőzni kezd, mert véletlenül "nagy ember" ügyfele is bekerült a szórásba. Kollégánk megdöbbenve kihátrál a lincs-zónából és a pult felé veszi az irányt, hogy megfigyelje, hogyan udvarolnak manapság a lányok a fiúknak. "Azt, hogy a magyar nők szépek, közhely. De lassan a kaphatóságuk is az lesz" - mondja egy kék pulcsis negyvenes, egy helyes lány finoman fiúzós rituáléját látva. A lány klasszikus kellékekkel operál, de sokkal inkább tűnik légiutaskísérőnek, mint reklámszakembernek.

"A vidéki reklámkonferenciákon jöttünk rá, hogy szakmai szempontból meg kapcsolatépítésre nem az előadások a leghatékonyabbak, hanem az utánuk spontán kialakult iszogatós bulik. Így találtuk ki a reklámkocsmát, ami azóta is nagyon népszerű. Tizenhárom éve minden hónapban összegyűlünk" - mondja Rebrus Csaba, a Reklámkocsma alapítója, aki szerint hiába van már orvoskocsma, jogászkocsma, és más szakmai buli, mégiscsak a reklámosok mulatnak a legjobban. Lehet, de újságíróbulin biztos nem járt mostanában.