Nem kell csodálkozniuk azoknak az operarajongóknak, akik egy kukkot sem értenek a szoprán áriák szövegéből: nem a hallásukkal van baj, és arra sincs igazán okuk, hogy az énekeseket hibáztassák.
Egy ausztráliai egyetemen készült tanulmány kimutatta: a jelenség természetes, abból a módból következik, ahogy a művészek - főleg a szopránénekesnők - felerősítik hangjukat, amikor "túl kell énekelniük" a zenekart vagy a kórust. A University of New South Wales fizikusai bebizonyították, hogy a magas regiszterekben az énekesek csak az érthetőség rovására képesek növelni hangerejüket.

Felerősül és torzul

A Nature folyóirat csütörtöki számában megjelent tanulmány azzal foglalkozott, hogy a hangszálak vibrálásával létrehozott hangot miként képesek erősíteni az énekesnők, nevezetesen a hangképző csatorna alakjának módosításával. A hangút hússal bélelt alagút, amelynek része a száj és az ajak, amelyeken keresztül halad és rezonál a hang. Többféle rezonancia erősíti és mélyíti el a torokban képzett hangot.

"Mindez egyfajta hangszóróra emlékeztet, csakhogy az énekes képes módosítani a hangszóró alakját és azokat a frekvenciákat, amelyeket erősíteni akar" - mutatott rá Joe Wolfe, az egyetem egyik fizikusa.

A tanulmány szerzői több magánhangzó zenei megformálását vizsgálták és megállapították, hogy az énekesnők felső regisztereikben általában pontosan hozzá hangolták hangútjuk rezonanciáit azokhoz a hangokhoz, amelyeket énekeltek.

Muszáj feliratozni

Ezzel a hang erősebbé és tömörebbé válik, ám a magánhangzók igen hasonlók lesznek: ez magyarázza, miért nehéz követni az operaáriák szövegét még akkor is, ha az énekesnő a hallgató anyanyelvén adja elő őket. Wolfe szerint alighanem ezzel függ össze, hogy az operaházakban gyakran akkor is kivetítik az ária szövegét, ha az a hallgatóság anyanyelvén hangzik el.

Erre a jelenségre - a "rezonanciahangolásra" - már Hector Berlioz francia zeneszerző is figyelmeztetett, de Élodie Joliveau francia szoprán-énekesnő, aki fizikus-tanulmányokat is végez és a tanulmány társszerzője, felhívta a figyelmet arra, hogy eddig bizonyítani nem sikerült, mivel igen nehéz a hangút akusztikáját mérni. A tanulmány szerzői kilenc énekesnőnél 70 mérést végeztek, amelyek során azt vizsgálták, miként változik négy magánhangzó kiejtése két oktávos eltérésnél.