Egy kopaszra borotvált, tengerészgyalogos külsejű, mátrix-bőrkabátos férfi öblögetős angolsággal dünnyög arról, hogy a háború rossz, miközben a budaörsi katonai temetőben sétál, és a szebb jövőbe veti tekintetét. A neten terjedő klipben van még Porsche, szabadon eresztett békegalamb és a világjobbító üzenet hangsúlyozására Takáts Tamás, Bebe és Varga Miklós, csak épp az nem derül ki, kicsoda maga a hős, a klip végén Speak néven bemutatkozó ismeretlen rapper, és mivel vette rá a hazai blues, funky és a népnemzeti operettrock műfajának egy-egy közismert alakját, hogy elkínzott tekintettel vokálozzanak a lelkéből áradó dalhoz?

A Subbacultcha egyik szerkesztőjétől kaptuk a linket, amelyen az említett video megtekinthető, és a különféle szórakoztató, túszejtéses-zsarolásos-maffiózós összeesküvéselméletek legyártását követően - vigyázat, a cikk végén műértő kritika! - arra jutottunk, utánajárunk a rejtélyes videó eredetének, és annak, mi késztette a felvételen oly elcsigázottnak tűnő énekeseket a résztvállalásra. Kíváncsiak voltunk arra is, egyáltalán kicsoda Speak, és ilyen erős kezdés után miért nem tud róla még mindig a magyar könnyűzenei élet?

Bebét nem kényszerítették

Bebét derült égből villámcsapásként érte a kérdés, ahogy bennünket is az egyszerű magyarázat: "Speak egy, a baráti körömbe tartozó srác, egyszer szólt, hogy írt egy ilyen dalt, és megkérdezte, vállalnám-e, hogy részt veszek benne". Mint azonban megtudtuk, a frissen talált klip nem újkeletű: ahogy a dalszöveg kezdő soraiból kitűnik, a szeptember 11-i események hatására íródott. Az énekes tagadja, hogy fájdalmas arckifejezésének oka a kényszeredettség lett volna, állítása szerint a dal előadója régi barátja, így mind ő, mind a klip további szereplői szívességből vállalták a szereplést: "Ez egy háborúellenes dal, akkoriban szeptember 11. kapcsán épp aktuális volt ez az ügy, és szerettünk volna mi is hangot adni a véleményünknek. De valahogy aztán nem harapott rá a média".

A média, ez esetben például László G. Gerzson, a Viva zenecsatorna zenei vezetője pedig igazán nyitott az új produkciókra: "Ha beküldik egy Beta-kazettán, mi mindenki anyagát szívesen megnézzük, és ha megfelelő a színvonala és a vezérigazgatónk is jóváhagyja, szívesen játsszuk is" - mondta el a Velvetnek. Mint megtudtuk, ettől kezdve anyagi okok sem állhatnak a siker útjába: László G. szerint ugyanis ha a klip az említett minőségi szűrőn átjut, az adásba kerülésért nem kell fizetni sem.

Varga Miklós amnéziás

Amikor Varga Miklósnak mesélünk a klip létezéséről, gyanúnk újraéled: lehet, hogy az énekest mégis valami nagyon durva szerrel kényszeríthették a klipben való részvételre? Varga ugyanis teljes megrökönyödéssel hallotta tőlünk a hírt, hogy létezik egy ilyen és ő is benne van. "Hú, hát könnyebb kérdést kérek" - kezdi, de később lassan derengeni kezdenek neki is a gonosz ufók által kitörölt emlékek: "Halványan rémlik valaki és valami, de hogy hogyan kerültem én ebbe az egészbe, arra már nem emlékszem. Szerencsére annyira zajlik az életem, hogy már fogalmam sincs, mit csináltam két évvel ezelőtt".

A kérdésre, hogy mi van például a jogdíjjal, ha az előadó végre kijön a lemezzel, amelyen ő is énekel, szintén nem tudott válaszolni, de igazából nem is nagyon mutatott érdeklődést a kérdés iránt, mivel még mindig a rejtély kötötte le: "Próbálom összerakni a mozaikkockákat, de nem nagyon ugrik be. Az meg, hogy ez miért most jött elő, azt el nem tudom képzelni" - hajtogatja töprengve, és zavarában még autója riasztóját is sikerül beindítania, de ez sem segít. Végül elkéri a linket, amin megnézheti a klipet, mert most már ő is kíváncsi.

Speak épp új dobásra készül

Utoljára Speaken, avagy Deák Tamáson volt a csodálkozás sora, akit épp autójában sikerült felhívnunk. Az autó egyébként nem Porsche. "Ó, hát annak az árából öt ilyen klipet is forgathattunk volna" - nevet a videóban szereplő kocsira utalva, de elárulja: azt csak a klipforgatáshoz kapta kölcsön. "Teljesen saját zsebből forgattam, csődbe ment vállalkozó vagyok, az utolsó kis pénzem ebbe ment bele" - árulja el a férfi, aki egyébként gyógymasszőr, és angoltudását is annak köszönheti, hogy régen szállodákban és külföldön dolgozott. Ezt az angoltudást már elegendőnek ítélte ahhoz, hogy szövegeket írjon magának - "mert a magyar rapszövegek nem tetszenek" -, amiket aztán saját maga is hangszerel. A szóban forgó dal eredetére így emlékszik. "Pont akkor ment tönkre a vállalkozásom, amikor kitört az iraki háború. Ültem egy kávézóban, és akkor hirtelen megálmodtam ezt a melódiát meg a szöveget, gyorsan béreltem stúdiót, és mindent három hét alatt összehoztam" - mondja el, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga volna. Úgy tűnik, nála tényleg az, ahogy az is, hogy ha vokalista kell, akkor csak szól Bebének: "Bebén keresztül ismertem meg Takáts Tamást, Varga Miklóst és Naszvagyi Tamást, akik a refrént éneklik nekem".

Speak felfedeztetése azonban azóta sem nem történt meg, pedig állítása szerint mind barátja, Bebe, mind egyéb ismerősei próbáltak segíteni neki. A kiadóknál azonban nem talált értő fülekre: "Olyan emberek döntöttek volna a zeném felett, akik nem értettek hozzá, de én makacs és keményfejű vagyok, nem akartam kompromisszumokat. Akkor nagyot csalódtam az egészben, el is vették a kedvem tőle" - mondta el az előadó, akit azonban nem ilyen könnyű megtörni. "Most próbálkozom újra, már vannak új dalaim, ősszel saját kiadásban akarom őket megjelentetni. Vagy esetleg csinálok egy internetes oldalt letölthető zenékkel, úgy látom, külföldön már ez a jövő". Azt azonban változatlanul nem tudjuk meg, miből finanszírozná mindezt. "Csődbement vállalkozó vagyok" - tartja fenn előző állítását, majd pontosítja: "Sőt, igazából munkanélküli. Most majd a gettóból kezdem újra. De bárki is az, aki terjeszti azt a linket a klipemmel, az isten áldja meg!"

Hjííí, kámán, csekdisz

A klipet valószínűleg a Magyar Pénzbehajtók és Utcai Harcosok Független Szövetsége rendelte meg, hogy ezzel is javítsa a lakosság és a szövetség tagjainak kapcsolatát, és marketingeszközökkel rombolja le a szövetségről kialakult káros sztereotípiákat. A szám üzenete nem bomlik olyan egyszerűen ki, mint a legtöbb rapszám esetében, itt nem iszonyatos amplitúdóval segget rázó luvnyákról, kábítószer-kereskedelemből származó dollármilliókról vagy szétbarmolt lengecsillapítójú kocsikban a gettó körül köröző fekákról van szó. Speak a világbékét énekli meg (Egy rövid fohász után én is erre emelném poharam!), de persze ennél sokkal bonyolultabb a dal textuális szövete, és az apró utalások bonyolult láncolatának megértéséhez mélyebb elemzésre lenne szükség.

Annyi első hallásra is kitűnik, hogy Speak szerint a világbéke nagyon fontos dolog, talán azért mert a háborús konfliktusok megszűnésével feleslegessé váló kézifegyverkészletekhez jó áron tudna hozzájutni minden tisztességes gengszter, és egyébként is: az idegenlégiós karrier megszűnésével talán vonzóbbá válna a pénzbehajtó szakma is. Érdemes megfigyelni, hogy Speak milyen őszintén beszél az egyszerű élet szépségeiről, miközben éppen egy Porsche motorháztetejének dől, illetve hogy közeli barátként keresztnevükön szólítja kollégáit, Snoopot, Dret és 2Pacet. Emellett mégis azok a klip legemlékezetesebb pillanatai, amikor mívesen kidolgozott mimikával (tekintet távolba réved, állkapocs keményen előreugrik) azt mondja, hogy hjííí kámán.

A klipben feltűnő négy zenészt - tényleg ki az a fickó, aki úgy néz ki, mintha a fejében apró űrlény rángatná a botkormányt? - minden bizonnyal fegyverrel kényszerítették a szereplésre, bár Varga Miklós esetében felmerül a gyanú, hogy egyszerűen csak leszedálták a stúdiófelvétel és a forgatás idejére. A klip utolsó pillanataiban a rajongók legnagyobb örömére még azt is láthatjuk, ahogy Takács Tamás boldogan, szinte futva távozik a temetőből gyerekeivel, akiket valószínűleg akkor adtak neki vissza a számban producerként is közreműködő emberrablók.

sZabóz