Mire lehet gondolni egy unalmas megbeszélésen? - kérdezték egy angol felmérés készítői a menedzsereket. Az eredmény nem meglepő: a gondolatok leggyakrabban a foci, a kaja és a szex felé kalandoznak el. A Velvet is végzett egy gyors felmérést magyar tárgyalófelek körében, és még egy unaloműző ötletünk is van.

Angliában a felmérést készítők fő kérdése ez volt: Mire gondol Ön, ha egy tárgyalás unalmas? Tévednek azok, akik úgy gondolják, hogy az üzlet vagy a pénz végzett az első helyen, mert sokkal inkább a foci, az ételek és a szex körül jár az üzletemberek agya.

Foci és honvágy

Az eredmények alapján a férfiak 45 százaléka legalább egyszer a focira gondol, ha unatkozik egy tárgyaláson vagy értekezleten. A megkérdezettek 20 százaléka arra, hogy mit fog vacsorázni, 19 százalékuk pedig röviden és velősen csak arra, hogy hazamegy. A szex is előkelő helyen végzett: négyszer annyian gondolnak inkább erre, mint a családjukra. Nem meglepő módon a férfiaknak kétszer olyan gyakran jut eszükbe a szex, mint a nőknek: a csajok inkább azt figyelik, hogy másokon milyen ruha van.

Martin Lewis, az egyik szervező elmondta: "A felmérés leleplezett néhány nagyon vicces és szokatlan gondolatot is. Van, aki például a krikett szabályain szokott elmélkedni. A legfontosabb, hogy kiderült: igyekezni kell érdekes és releváns tárgyalásokat tartani. Ugyanis senkinek nem kalandoznak el a gondolatai, ha érdekes a megbeszélés."

Szexközpontúak

Felbuzdulva ezen a felmérésen, a Velvet szerkesztősége is gyors kutatásba kezdett. Megkérdeztünk néhány rutinos tárgyalás- és értekezletfreaket, mire gondolnak, ha unalmas a téma. A válaszokból kiderült, hogy a pasik itthon is hasonlóan gondolkoznak: a fő téma nálunk a játék, az evés, és természetesen a szex, még sokkal inkább, mint Angliában. Szerkesztőségünk egyik tagja röviden és velősen csak annyit mondott: "Pinára gondolok, mi másra." Természetesen ez a látásmód elsősorban a férfiakra jellemző. Ezt a sztereotípiát erősíti még jó néhány válaszadó, köztük egy reklámszakember is: "Először is: ha van jó csaj a tárgyaláson, akkor adott, hogy mire gondolok. Ha nincs, akkor, arra hogy egy jó csaj is ül ott."

Az angolokhoz hasonlóan nálunk is van, akinél előjön a foci, mint téma. Egy másik reklámszakmai dolgozó legkedvesebb fantáziája például Zidane gólja a 2002-es BL-döntőn, de kreatív emberhez méltóan egyéb témákat is tart készenlétben: "Emellett még szoktam gondolni az ebédre, arra, hogy milyen filmet nézzek este, meg hogy régen minden jobb volt, és hogy vajon hány slide-ot fognak még elmondani." Melléktanulságként elmondható: a jelek szerint a reklámszakma sem csupa izgalom és szellemi pezsgés.

Gyilkosság és feng shui

Persze vannak ennél sokkal durvább esetek is: "Volt már olyan, hogy elképzeltem, milyen lenne, ha puskával szétlőném az éppen beszélő (unalmas és egyben idegesítő) ember fejét, és az agyveleje pirosra festené a fehér falat" - mondta el egy bankszektorban mozgó nyilatkozónk, pedig nem is emlékeztetett Michael Douglasre. Érdemes lehet tehát érdekesebb előadásokkal készülni, mert túl sok unalmas grafikon esetén láthatóan különböző veszélyeknek is ki lehetnünk téve. Nyilatkozónk ugyanakkor tud egészen nyugodt elfoglaltságot is találni magának: "Egyszer a lakásomat elemeztem feng shui szempontból"- mondta, amiből levontuk a tanulságot, miszerint már az is elegendő lehet, ha nem vagyunk túl idegesítőek. Más a magyarokra talán túlságosan is jellemző sötét látásmódról tett tanúbizonyságot: "A szürke mindennapok zsákutcájában tévelygő életem nyomorúságos ingerszegénységét átérezve mély önsajnálatba süllyedek." Megint más flegmasággal próbálja elütni az időt, és mint az angolok is, azon gondolkodik, hogy mi lenne, ha egyszerűen csak lelépne: "Néha az jut eszembe, hogy mi történne, ha elszellenteném magam, vagy egyszerűen felállnék, és kivonulnék a teremből."

Vannak, akik sms-ezgetnek, vagy játékkal ütik el az időt, sőt nem csak a technika vívmányait veszik igénybe erre a célra, hanem egyéb unatkozó kollégákat is: "Volt, hogy egy unalmas team meetingen két órán keresztül pókereztünk a kollégámmal bluetoothon" - írja egy távközlési dolgozó. A játék tehát nagyon népszerű elfoglaltsága a magyar üzletembereknek, és mi javasolnánk is egy klasszikusat, ami egész biztosan feldobja a hangulatot.

Kamu bingó

A kamu bingó (angolul bullshit bingo) névre hallgató játékhoz egy papírlapra, egy ötször ötös négyzetrácsba 25 olyan szót kell felírni, melyek várhatóan előfordulnak a meetingen, de valójában nem jelentenek semmit: szinergia, integráció, fókus, szolgáltatás-központúság, terv, hatékonyság, egyetértés, és hasonló kamu dumákat. A játék teljes sikere érdekében a készítők még egy JOKERt is bevettek a szavak közé, garantálva a gyors sikerélményt.

Az Amerikából származó médiahacker játék lényege, hogy ha valamelyik szó elhangzik a tárgyaláson, akkor ahhoz a szóhoz egy X-et kell tenni, ha pedig a táblázatban összegyűlik 5 db X függőlegesen, vízszintesen, vagy akár átlósan, akkor fel kell pattanni helyünkről, és team-buildinges lendülettel bekiabálni, hogy "Hülyeség!" illetve vérmérséklettől függően választhatunk a "kamu" egyéb szinonimái közül. A játék pozitív hatása, hogy alatta sokkal jobban figyelnek a dolgozók az értekezleteken és tárgyalásokon, de óva kell intsük olvasóinkat: negatív hatása is lehet, ha a többi résztvevőben, például a főnökben nem buzog a játékszellem.