David Taylor két dolgot nagyon szeret: zenét hallgatni az iPodján, valamint adatokat gyűjteni, mindenről. Azt írja a Proofreaderen, hogy egyszer lusta volt véletlenszerűre állítani a lejátszást az iPodján, és feltűnt neki, sok 30-as, 40-es években készült számot egymás után hallgatva, hogy mennyire gyakori a számokban címében az “in” (ba/be, ban/ben helyhatározó rag leginkáb magyarul) szó.

Ezután fogott bele teljesen szürreális, fölösleges, tehát iszonyatosan király kutatásába, és kigyűjtötte 1890-től kezdve az egyes évtizedek legnagyobb slágereinek címeit, majd az egészet kielemezte, hogy megállapítsa, melyik évtizedben mely szavak voltak igazán népszerűek a popzenében.

A teljesen tudományos, pontos módszertan egy blogbejegyzésben fejtette ki, ezt itt nem részleteznénk, a lényeg az, hogy elképszetően alapos munkát végzett.

A kialakult táblázatnak köszönhetően egy csomó érdekes megfigyelést lehet tenni. Például azt, hogy a 2010-es évek mennyire iszonyatosan obszcének a korábbiakhoz képest. Jelenleg a “we, yeah, hell, fuck, die” (mi, jee, pokol, dugni, meghalni) szavak a leggyakoribbak a toplisták legnépszerűbb számcímeiben. Különösen szórakoztató összehasonlítani a 80-as évekkel, amikor a dugás még csak szerelem volt, a pokol pedig még csak tűz. A 70-es években pedig még annál is finomabbak voltak a szerzők és nő volt, meg rock (esetleg diszkó, nem tudjuk, melyik áll közelebbi kapcsolatban a pokollal).

Aztán azt is érdemes megfigyelni, hogy a legnépszerűbb popzenei stílusok néhány évtizeddel ezelőtt mennyire megjelentek a címekben is. Így lehetett ott a legnépszerűbb szavak közt a polka, a blues vagy éppen a boogie, a mambo és a tviszt.

Ha arra gondol a plázák karácsonyi számait hallgatva, hogy az igazi karácsonyi számokat a 40-es, 50-es években írták, akkor nem téved nagyot. Annyira népszerű volt ez a téma ebben a két évtizedben, hogy mindkettőben megtalálható a karácsony a legnépszerűbb szavak között, 1950-ben pedig a rednosed szó szerepel, ami Rudolfra, a piros orrú rénszarvasra utal.

Mi van Magyarországon?

Leborulunk David Taylor elszántsága előtt, mi képtelenek vagyunk ekkora munkát fektetni abba, hogy kielemezzük hazánk popzenéjét, ráadásul nincs is száz évre visszamenő, könnyen keresehető adatbázis Magyarországon. Annyit megcsináltunk Taylor ötlete mentén, hogy megvizsgáltuk a Mahasz Top100-as rádiós játszási listáját 2004 óta, éves bontásban.

Egészen pontosan a Top100-as listák azon számait, amiknek magyar szövege van. Annyit csaltunk, hogy mivel a magyar nem úgy épül fel, mint az angol, ezért levettük a számok címeiben szereplő szavakból a ragokat, az igéket is főnévi igenévi alakra változtattuk, hogy kirajzolódjon valamiféle minta.

Ezután egyrészt bedobtuk a szavakat a Wordle szófelhő-generátorba, valamint a Textalyseren is megfuttattuk a kupacot. Így kaptuk meg az a fenti gif elemeit. Minél nagyobb egy szó a szófelhőben, annál fontosabb szerepe volt a listában.

A Textalysert úgy állítottuk be, hogy a névelőket kihagyja a statisztikákból, valamint a fog és a majd sem szerepelt a vizsgálandó elemek között, illetve az igekötők nagy részét is kiszedtük.

És akkor jöjjenek a legnépszerűbb szavak éves bontásban!

2004-ben ezek voltak a legnépszerűbb szavak a magyar slágerek címeiben: “Csak, Nem, Dal, Lenni, Szerelem”. Ehhez képest 2005 jóval pesszimistább volt, ekkor az öt legnépszerűbb szó a címekben a “Nem, Lenni, Sosem, Az, Nekem” volt, ami már így önmagában tökéletesen értelmes, szomorú, szerelmes szám címe lehetne.

A pesszimista spirál 2006-ban is folytatódott, az öt legnépszerűbb szó a magyar slágerek címében a “Világ, Te, El, Ébredni, Nem” voltak. Ebből valamiféle erős elvágyódás rajzolódik ki.

Egy évvel később ez az elvágyódás még konkrétabbá vált, az öt leggyakoribb szó ugyanis a következő volt: “Lenni, Egy, Föld, El, Te”. Azt mondanánk, hogy a magyar popzene 2007-ben a szeretteit egy másik bolygóra szerette volna menekíteni.

2008 a magyar popzene fekete éve lesz, az már biztos. Ebben az évben ugyanis alig jutott szám a Mahasz év végi Top100-as rádiós játszási listájára. A 100-ból mindössze 16 szám volt magyar, ami tragikusan kevés. Ennek megfelelően kirajzolódik, hogy a rádió az ördög masinája lehet, legalábbis ez az öt legnépszerűbb szó a címekben: “Én, Rádió, Az, Varázsjel, Rajtad”.

A 2009-es év csak azért nem volt tragédia, meg ebben az évben a Top100-as lista valamiért 177 elemet tartalmazott, így tudtak valamennyi szépíteni a magyar előadók. De nem sokat. “Nem, Lélek, Menni, Vágtatni, Valahol” – így jellemezik ezt az évet a szavak.

2010-ben a magyar popzene a természethez kezdett húzni, továbbra is elveszett lélek kereste a helyét a világban. Ezek voltak a szavak: “Lenni, Erdő, Vágtatni, Élet, Utca”.

A 2011-es év szintén nem a magyar zenéről szólt, alig voltak magyar számok az évvégi Top100-ban, ráadásul alig volt kirajzolódó minta. Úgy összességében viszont megállapítható, hogy a toplistára feljutó magyar számok tematikájukban (legalábbis, ami a címeket illeti) jóval pozitívabbak voltak, mint a korábbi években. Megjelent a szerelem, gyönyörű, veled és a nyár is a címekben.

Tavalyelőtt az a furcsa helyzet állt elő, hogy meglepően sok magyar szám volt az évvégi listán, sőt az első helyen is magyar szám volt, amire korábban nem volt példa (Biga - Learning to let go), viszont alig volt olyan magyar szám, aminek magyar volt a szövege, így nem igazán kaptunk értelmezhető szöveghalmazt. Így lehetne összefoglalni az évet a címek alapján: “Késő, Már, Csak, Veled, Idegen”.

Tavaly pedig olyan történt, ami még soha, az évvégi list első három helyezettje magyar volt (Király Viktor - Fire, Kállay-Saunders András - My Baby, Radics Gigi - Vadonatúj érzés), és az egész listán sok volt a magyar előadó, de megint nagyon kevés a magyar számcím. A címek viszont meglepően pozitívak, védelmezőek voltak. Ez jellemzi jól az évet: “Óvni, Szél, Fájni, Állni, Mellém”.

Ha pedig megnézzük ömlesztve, hogy 2004 és 2013 között melyek voltak a legnépszerűbb szavak a magyar toplistás számok címeiben, akkor ezt kapjuk: “Nem, Lenni, Egy, Az, Csak, Te, Dal” (A holtversenyek miatt van több mint öt szó).

Összességében az rajzolódik ki, hogy ugyan egyes években meglehetősen pesszimisták tudnak lenni a számcímek, azért a popzene továbbra is leginkább a párkapcsolatokról szól. Magyarországon pedig egyelőre nem itatta át a vulgaritás a címadást, kifejezetten visszafogottak a számcímek.

Kommentálná? A Facebookon tegye!