Keith Fraley a Michigani Egyetem 19 éves hallgatója pár napja feltöltött egy képet Twitterre, ami azóta alaposan körbejárta az internetet. Valószínűleg annak is köszönhetően, hogy Fraley elküldte a képet a Guardiannek.

A képen, najó, összesen 2 képen az látható, hogy Fraley csak simán Mark néven futó szobatársa, az egyetem mérnökhallgatója tervezett egy repülőgépet. Ebben semmi különös sincs, az ilyesmi általában nem áll távol a mérnököktől, de még úgy általában a rajzolgató gyerekektől sem.

A különbség annyi, hogy Mark nagyon részletesen tervezte meg a gépet, tényleg mérnöki munkát végzett, viszont közben olyan pocsolya részeg volt, hogy a mai napig egyáltalán nem emlékszik rá, mi történt.

„Az egész olyan 11.30-kor kezdődött, amikor Mark berontott a szobába, tök részegen, és azt kérdezte, hol vannak a tankönyvei, aztán kiszaladt a szobámból. Az a srác, aki hazahozta, azt mondta, Mark megivott egy tonna vodka-rum-alapú piát. Két perccel később megint kitámolygott a szobájából, hogy összeszedje a tábláját. Én meg csak röhögtem rajta, ahogy hallgattam a motyogását. Aztán fél kettőkör megint kijött, és elég gyűrött fejjel ledőlt a kanapéra” – mondta a szobatárs a Guardiannek.

Az este korábbi részéről annyit lehet még tudni azon túl, hogy Mark rengeteget ivott, hogy volt egy pontja az estének, amikor valamiféle megvilágosodása volt, elkezdett hangosan és zaklatottan beszélni valamiféle repülőgépről, és a kocsmában próbálta lerajzolni, hogy miről van szó. Ennek a folyamánya lett, hogy két órán keresztül gubbasztott tök részegen a szobájában, és elég alaposan megtervezett egy gépet.

„Mark nagyon jó matekból, és formatervezést is tanul, meg egy kis számítógépes grafikát is. Úgyhogy én nem csodálkoztam rajta, hogy még részegen is olyan munkát ad ki a kezéből, ami nagyon jól néz ki. [...] Technikailag nem repülőgépet tervezett, ahogy először mondtam. Valójában ekranplánnak hívjak, ami egy a víz felszínéhez közel repülő gép (Mark próbálta minél egyszerűbben elmondani nekem, hogy mi az). Mark azt mondta, szerinte működhet a dizájnja, és próbálja átdolgozni annyira, hogy tudjon csinálni belőle egy távirányítású verziót” – mondta a szobatárs.

Mark szeretné megőrizni a névtelenségét, az arcát nem adta a terveihez. Azt mondja, ha most a részegen tervezős sztorival szerepelne mindenhol, akkor esetleg a későbbi munkavállását nehezítené me.

A Twitteren egyébként meglepően pozitív reakciókat kapott Mark rajza, még kisebb szakmai viták is kialakultak akörül, hogy végülis működőképes-e a terv vagy sem. Sőt, a Michigani Egyetem egyik repülőgéptervező csapata meghívta a köreibe Markot, annyira elégedettek voltak a munkájával.

Az ekranoplánok nem számítanak újdonságnak, papíron nagyon jól hangzik a dolog, de a gyakorlatban még nem sikerült olyat gyártani, ami minden kényelmetlenséget ki tudott volna küszöbölni.

Az ilyen gépek más néven határfelület-repülőgépek olyan gépek, amik az úgynevezett párnahatást (ground effect) kihasználva folyamatosan a felszínhez közel repülnek. Ennek a legnagyobb előnye, hogy viszonylag nagy sebességgel tudnak haladni ahhoz képest viszonylag kicsi fogyasztással, és bazinagyok tudnak lenni, rengeteg utas, vagy felszerelés szállítására lehetnek alkalmasak.

Az ekranoplánokhoz hasonló gépek a légpárnások, a katamaránok és a szárnyas hajók is, azzal a különbséggel, hogy az ekranoplánok még ezeknél a gépeknél is furább szerzetek, a közlekedés kacsacsőrű emlősei. A hidegháború idején a szovjetek kísérleteztek leginkább az ilyen gépekkel, de például a Boeingnek is van hasonló prototípusa.

A vízfelszín felett néhány méterrel (6-12 méter) 450-500 km/h-val közlekedő gépek elterjedését több dolog akadályozta és akadályozza a mai napig. A hullámzás miatt a gépeken nem túl kellemes utazni, irányítani is nehéz őket, a hajóforgalom miatt sokkal nagyobb a balesetveszély, mint egy klasszikus repülőnél, és annyira nehezen kanyarodnak, hogy ha rossz időben túl későn vesznek észre velük 1-1 szigetet például, akkor abba simán becsapódnak.

Vannak olyan ekranoplánok is, amik képesek klasszikus repülésre is, ezek a gépek 3-6000 méter magasságig tudnak felszállni.

Hogy Mark gépe milyen lesz, ha egyáltalán a távirányítású modellig eljut, még nem tudni.

Kommentálná? A Facebookon tegye!