Csaba Noémi élete a külső szemlélő számára elképesztően izgalmas, ő mégis úgy beszél róla, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy New Yorkban divattervezőként dolgozik, készített már ruhát Nicki Minajnak, rendszeresen varr a Rupaul's Drag Race szereplőinek és egyébként olyan is előfordult vele, hogy egy kecskét kellett öltöztetnie. De hogy vezet az út a Budapesti Divatiskolából New Yorkba, és mennyire jön zavarba az ember, ha A-listás hollywoodi sztárokkal dolgozik együtt? Többek között ilyenekről beszélgettünk vele.

„Veszprémben születtem és kiskorom óta külföld volt az álmom. Az anyukám szokta mesélni, hogy már kilencévesen azt mondogattam, hogy Amerikában leszek divattervező és azt hiszem erre tényleg nagyon ráálltam már akkor. De kezdetben a szüleim nem engedték, hogy ilyen pályára menjek. Közgazdasági szakközépbe jártam, 18 évesen pedig feljöttem Pestre, de eleinte turizmust tanultam, csak aztán mentem a Budapesti Divatiskolába”

- kezdi a történetét Noémi, aki miután elvégezte a képzést, tényleg el is indult megvalósítani gyerekkori álmát. Ebben az első állomás Anglia volt, ahol a vendéglátós diplomájával egy szállodában dolgozott, majd jött a lehetőség, hogy au pairként kimenjen New Yorkba.

Két évig voltam au pair és utána újra iskolába jártam. Felvettek ugyanis a New York Fashion Institute of Technology-ba, ahol fél évig tanultam. Azért csak fél évig, mert egyrészt elfogyott a pénzem, másrészt meg úgy éreztem, mintha az oktatás színvonala alacsonyabb lett lett volna a magyarhoz képest.

„Ráadásul a divattervezés tanárom is azt mondta a szemeszter végén, hogy gyakorlatilag kész vagyok arra, hogy elkezdjek dolgozni. Viszont amiatt, hogy ez így alakult, a divattervezés technológiai részét nem tudtam suliban elsajátítani, úgyhogy a munkához szükséges számítógépes programokat utólag, egyedül kellett megtanulnom.”

Noémi ezt követően angolt nyelvkurzusra járt és ez idő alatt kezdett el keresgélni olyan divattervező után, akitől még tudna tovább tanulni. Arra pedig, hogy megtalálja a megfelelő embert, végül nem is kellett sokat várnia.

„Rákerestem olyanokra, hogy érdekes couture tervezők és így találtam rá Garo Sparora, aki főleg transzvesztita művészeknek és burleszk táncosoknak tervez. Azonnal láttam, hogy eléggé az én stílusom, amit csinál, úgyhogy írtam neki egy emailt, hogy szeretnék nála tanulni és gyakornokoskodni. Pár nap múlva meg is jött a válasz, hogy menjek be egy interjúra. Így kezdődött a munkakapcsolatunk, ami most már hat és fél éve tart. Kezdetben gyakornok voltam és heti három nap jártam be, szép lassan pedig kiderült, hogy a fűzőkészítés mellett nagyon jó érzékem van a ruhák díszítéséhez hímzéssel, gyöngyökkel és kristályokkal. Ma már szinte teljesen az én feladatom, hogy a kész ruhákat feldíszítsem, nemrég például Nicki Minaj ruhájára csináltam mintát.”

De hogy kell elképzelni a munkát egy olyan kaliberű hírességgel mit Minaj? először is például úgy, hogy a tervező csapat nem is találkozik magával a sztárral.

„Ha ilyen nagy sztárról van szó, általában senki nem jön be személyesen a stúdióba, pláne nem maga Minaj. Nála ez úgy volt, hogy a stylistja odatelefonált hozzánk, hogy kéne csinálni egy ázsiai ihletésű ruhát. Küldtek hozzá egy inspirációs képet, hogy viselt már hasonló szerelést és annak szeretnék egy még jobb változatát. Akkor a főnököm lerajzolta, az alapján együtt továbbgondoltuk az ötletet és még jobban kidolgoztuk, majd ezt elküldtük a stylistnak.

Miután pedig elfogadták a tervet, elküldték nekünk Minaj 3D-s nyomtatott testét és arra készítettük el a ruhát.

Ez persze több komponensből állt, volt egy kisnadrág, fűző, öv stb. és mindenki kiválasztotta, hogy mivel foglalkozik (jelenleg Garon kívül öten dolgozunk a sutdióban), és mivel a kristállyal díszítés valamennyire már a védjegyemmé vált, én a díszítést készítettem.”

De persze vannak olyan munkák, mikor az ember igenis találkozik személyesen a hírességgel, akire tervez, sőt Noémival olyan is volt, hogy zavarba ejtően közel kellett kerülnie egy Oscar-jelölt színésznőhöz.

„A legelső ilyen maghatározó élményem az volt, mikor elküldtek a Lip Sync Battle forgatására és többek között Dwayne Johnsonnak, John Krasinskinek, Hayden Panettiere-nek, Kaley Cuoconak csináltunk ruhákat. Egy ilyen meló egyébként úgy néz ki, hogy ott kell lenni a helyszínen már kora reggel, a félkész ruhákkal. Aztán, mikor a sztárok megérkeztek 10-11 körül, akkor ruhapróba van, utána háromkor színpadi próba, forgatás pedig 4-kor. És akkor 11 és négy között van időnk befejezni a ruhákat.”

Noéminek eddig csak jó tapasztalata volt az A-listás hírességekkel. Azt mondja, eddig mindenki kedves és barátságos volt vele, ez pedig sokat segít abban, hogy ma már nem is jön különösebben zavarba, ha hollywoodi sztárokkal találkozik.

Az elején még nagyon furcsa volt. Emlékeszem egyszer, mikor Jennifer Lopez elsétált előttem, akkor teljesen lemerevedtem. Meg azon az első Lip Sync Battle forgatáson volt egy nagyon zavarba ejtő helyzet, mikor pár perc alatt, egy kis fülkében hozzá kellett varrnom Anna Kendrick melltartóját a ruhájához.

Ám a márka, ahol a magyar lány dolgozik elsősorban nem vörös szőnyeges ruhákat tervez, sőt nem is divathetekre viszik a kollekcióikat, hanem inkább egyedi megrendelésekre dolgoznak főleg előadóművészeknek (pl. transzvesztitáknak), és azoknak, akik az önkifejezés kreatívabb módját választják.

„A Drag Queenek és a burleszk táncosok között mindenki ismeri Garo nevét. Az első híresség, akivel dolgozott Amanda Lepore volt, akit Magyarországon talán nem annyira ismernek, de itt hatalmas sztár (Amanda Lepore a világ egyik leghíresebb transznemű előadóművésze – a szerk.). Így pedig ma már nagyon sok Drag Queennek tervezünk, sok olyannak is, aki szerepel a Rupaul's Drag Race-ben.

Egyébként ők a legtündéribb emberek. Rendszeresen bejárnak hozzánk és nagyon jó velük együtt dolgozni. Baromi izgalmas rájuk tervezni, mert egyfelől nagyon mások alkatilag, mint a női megrendelők, másfelől nagyon különleges elképzeléseik szoktak lenni arról, hogy milyen megjelenést szeretnének, így a tervezésben velük igazán el lehet menni az extremitások felé.”

– meséli Noémi.

Ha pedig már extremitások, mivel a Garo Sparo márka pont erről ismert, így néha tényleg egészen hajmeresztő megrendeléseket is kapnak.

„Reklámokhoz varrtam már kecskének öltönyt, gekkónak ruhát és kutyának is csináltunk estélyit. Az ilyen munkáknál nagyon izgalmas kitalálni, hogy fog állni a ruha például egy kutyán, végig kell gondolni, hogy állnak a lábai, ez alapján kell kitalálni, hogy milyen hosszú legyen az anyag stb. De a legextrémebb – nekem – az volt, mikor mikor emberméretű bowling bábukat kellett készítenünk és hozzá egy labdát is, amibe befért az ember és tényleg el tudott gurulni, hogy fellökje a bábút.”

Szóval, a magyar divattervező már elég sokféle feladatba belekóstolt és bár nagyon élvezi a munkát Garonál, azért azon is gondolkozik, hogyan szeretné majd tovább építeni a karrierjét. Mint mondja, azt egyelőre nem tervezi, hogy saját márkát alapítson, de szeretne egyszer majd egy nagyobb divatháznál kikötni. Az álma, hogy Oscar de la Rentanál dolgozhasson. Ráadásul azt mondja, ez nem egy valóságtól elrugaszkodott ötlet.

Abszolút reális elképzelés, hogy az ilyen helyekre be lehet kerülni. Nyilván a megfelelő helyen kell lenni a megfelelő időben. Figyelni kell az álláshirdetéseket, jelentkezni rájuk és reménykedni benne, hogy tetszik nekik, amiket csinálok. De igen, a nagyobb divatházak is szoktak meghirdetni pozíciókat, amikre lehet jelentkezni. Szóval nem az a probléma, hogy nincs álláshirdetés, hanem inkább az, hogy nyilván az ilyenekre nagyon sokan jelentkeznek, nagy a konkurencia

– magyarázza a Noémi.

A lány egyébként hogy azt sem tartja kizártnak, hogy egyszer a kint megszerzett tudását hazahozza Magyarországra és itthon tervezzen, de egyelőre úgy érzi, ennyi tapasztalattal is még bőven van mit tanulnia New Yorkban. Amiben azonban biztos, hogy bár lehetősége lenne rá, hogy forgatási varrónőnek elmenjen Hollywoodba, nem vágyik a filmgyárba. Mint mondja, ott annyira megkötik az ember kezét, hogy a kreativitásnak alig marad helye, és bár jó móka a legnagyobb sztárokat öltöztetni, mégis inkább a kihívásokban gazdagabb munka vonzza.

Nincs másik valóság, nincs másik Index.
Támogasd a fennmaradásunkat!

https://index.hu/tamogatas