Nahát, ezek a dalok már húsz évesek!

nk
2021.02.22. 10:36

Néhány hete megírtuk, hogy Jennifer Lopez egyik legnagyobb slágere, a Love Don't Cost A Thing már húsz éves, amiről az énekesnő is megemlékezett. De 2001 egyébként (is) jó év volt a könnyűzenében, egy sereg olyan dal jött ki, amelyek a mai napig ismertek és kedveltek, még ha nem is az adott előadók csúcsteljesítményei.

A Wikipedia segítségére támaszkodva összeállítottam egy listát, szerepelnek rajta a Billboard évvégi összesítéséből annak az évnek a legsikeresebb kislemezei, Nagy-Britannia zenei életének egyik-másik megnyilvánulása, és pár kakukktojás is. De ha van olyan dal, amelynek ön szerint nagyon itt lenne a helye, akkor legyen szíves, jelezze! (Magyar dalokkal most nem foglalkozunk, az majd legközelebb jön.)

Alicia Keys - Fallin

Keys első lemezének első kislemeze a Billboard évvégi százas listájának második helyén szerepelt, és megérdemelten: gyakorlatilag minden jelentős poppiacon nagyot tarolt. Az énekesnőt pedig azonnal világsztárrá tette. És akármi legyek, ha a 2003-as Black Eyed Peas-dalban, a Let's Get It Startedben Fergie nem ezt a dalkezdést parafrazálja.

Jennifer Lopez & Ja Rule - I'm Real

Íme, a dal, amely miatt Mariah Carey Jennifer Lopez esküdt ellensége lett. A Billboard-lista ötödik helyéig jutott, és a J.Lo című lemezen jelent meg, amin ugye a Love Don't Cost A Thing is. Bár a kritikusok nem voltak tőle elragadtatva, a (nem összesített, hanem akkor aktuális) Billboard-lista élén nyitott, ráadásul Lopeznek ugyanazon a héten került mozikba a Szeretném, ha szeretnél című romantikus filmje is, és az is a legtöbb bevételt hozó film lett. Korábban ilyen (mármint hogy egy előadónak egyszerre nyisson a legtöbbet eladottak listáján egy lemeze és egy filmje is) még nem volt.

Britney Spears - I'm A Slave 4 U

Britney Spears egyik legemlékezetesebb dala az I'm A Slave 4 U, amely a 2001-es Britney című albumán jelent meg. A kritikai fogadtatása annak idején vegyes volt, de a közönség nagyon szerette. Spears az azévi VMA-n is előadta, egy pitonnal a nyakában, vadállatnak öltözött táncosok között, ezt bízvást tekinthetjük popkulturális mérföldkőnek.

A dal fogadtatása egyébként azért is lehetett vegyes, mert nagyon különbözik Spears addigi, családbarát popmunkásságától. Eredetileg Janet Jacksonnak írták, ami utólag azért vicces, mert a kritikusok azt írták, hogy Jackson stílusából merített, még a klipjében látható szuggesztív táncra is ez mondták. További érdekességekről beszél ebben a videóban Joel Berghult zenész-zeneszerző-producer, aki állítja, hogy ez volt az eleje annak a korszaknak, amikor Spears már elsősorban nem svéd zeneszerzők dalait énekelte (ezt Chad Hugo írta, illetve egy bizonyos Pharrell Williams), és az őt a Baby One More Time-mal a világhírnévig repítő Max Martinnak egy ideig nem is voltak olyan nagy dobásai, annyira megváltoztak ezután a slágertrendek. Legközelebb 2008-ban, Spears kérésére dolgoztak együtt.

Eve & Gwen Stefani - Let Me Blow Ya Mind

Ebben a dalban Eve beszól mindenkinek, akik szerint nem elég jó ahhoz, hogy népszerű előadó legyen, illetve például azoknak, akik nem a saját szövegeiket írják. Köztük Foxy Brownnak és Lil' Kimnek – előbbi aztán a Wikipedia szerint egy hivatalosan ki nem adott dalban reagált erre, le-yorkshire terrierezve Eve-et. A dal mindenesetre a hetedik lett a Billboard évvégi listáján. 

Destiny's Child - Survivor

A 2001-es Billboard-összesítésen nem ez, hanem az Independent Women érte el a szebb helyezést, viszont az még 2000-ben jelent meg. Ez tehát 2001-es, az azonos című lemezen jött ki, és az a háttérsztorija, hogy az együttes addig összesen hat tagjából hárman ekkorra lemorzsolódtak – egy rádióadón pedig azzal viccelődtek, hogy a Destiny's Child nagyjából olyan, mint a Survivor című reality. Ebből írta a dalt Beyoncé, mondván, az ilyen negatív dolgokból is lehet valami jót kihozni. Igaz, a szöveg miatt két egykori tag pert indított, mert úgy vélték, megsérti a „nem szólunk be egymásnak”-egyezményt, például az „Azt hitted, nélküled nem kellek senkinek/eladtam kilenc milliót” részlet miatt. A klip amúgy az év r'n'b-videója lett az MTV szerint, érdemes ilyen szemmel is nézni. (És ugyanezen a lemezen szerepelt a Bootylicious is.)

Christina Aguilera, Lil' Kim, Mýa and Pink - Lady Marmalade

2001-ben került a mozikba a Moulin Rouge! című film, amelynek hivatalos filmzenealbumáról ez volt az első kislemez. (A dal persze 1974-es, a Labelle tette híressé.) A fenti videó valószínűleg sokat adott a népszerűségéhez, amúgy abban az évben az MTV az év klipjévé is választotta. Igyekezték a Baz Luhrmann-film nagyszabású látványvilágához igazítani, ami az énekesnőket is nagyon feldobta

Missy Elliott - Get Ur Freak On

Az előző dal producere Missy Elliot volt, őt hallhatják az intróban és az outróban is. Ez a dal viszont teljesen az övé, az évvégi Billboard-lista 35. helyéig jutott. A Wikipedia azt súgja, hogy a pandzsábi bhangra stílusában írt elemek adják az alapját, a hat hangból álló dallamot egy tumbi nevű hangszeren játsszák, valahogy így, és tablával kísérik. 

Clint Eastwood - Gorillaz 

2001. március 5-én jelent meg a Gorillaz első lemeze (Gorillaz), ez volt az első kislemezdal róla. Aligha fog bárkit meglepni, hogy óriási siker lett (Angliában tripla platina), az már talán inkább, hogy mindez már húsz éve történt. Clint Eastwood sajnos azóta sem reagált rá – 2001-ben Damon Albarn azt mondta, legszívesebben küldenének neki egy csomagot a zenekar nevében, tiszteletük jeléül, ha már a hozzájárulása nélkül használták a nevét a dalhoz. „Biztos vagyok benne, hogy tetszene Clint Eastwoodnak. Intelligens férfi.”

Robbie Williams & Nicole Kidman - Somethin' Stupid

Ez is egy feldolgozás persze, 1966-ban írta C. Carson Parks, és a következő évben vette fel Frank és Nancy Sinatra azt a változatot, ami nagyot ment a Billboard akkori slágerlistáján. 2001-ben pedig Robbie Williams vette fel ezt Nicole Kidmannel, a Swing When You're Winning című lemezén jelent meg. Jelentős sikerrel, még nálunk is állandóan nyomták a zenecsatornák ezt a klipet, amelyben indokolatlanul sokszor lóg Nicole Kidman szemébe a haja.

System Of A Down - Toxicity

2001 szeptemberében jelent meg a System Of A Down Toxicity című lemeze, amelyről inkább a címadó dalt teszem ide, mintsem a gyakorlatilag mémesedett Chop Suey!-t, amelyet már az első másodpercéről mindenki felismer, aki legalább egyszer betette a lábát életében a Ráday Klubba (vagy helyettesítse be a számára megfelelő névvel). 2001-ben ők voltak Hollywood legfontosabb örmény származású hírességei – ma a Kardashianek.

Rammstein - Ich will

2001. április 2-án debütált a Rammstein Mutter című albuma, amelyről az eddigi legtöbb kislemezt adták ki (hatot). Közülük az Ich Will járt a legszerencsétlenebbül, mert annak a klipje 2001. szeptember 10-én jelent meg, és a szeptember 11-i terrortámadások után nem nagyon erőltették a játszását (az amerikai premierje pont aznap lett volna). Ebben a videóban arról beszélnek, az Ich Will klipje azt mutatja be, mennyire megszállottan bolondul a média a jó sztorikért, és hogy örök hírnevet szerezhetnek azok is, akik rosszat tesznek.

POD - Youth Of The Nation

Egyáltalán nem biztos, hogy ez is akkora nahát lesz, mint az előző dalok, de a P.O.D. nevű amerikai kereszténymetál-zenekar is húsz éve adta ki az egyetlen igazán sikeresnek mondható dalát, a Youth Of The Nationt (bár két évvel később egy Mátrix-filmzenét is adtak), a Satellite című lemezen. Utóbb egy interjúban elmondták, hogy abban az évben, március 5-én éppen a próbahelyükre tartottak, amikor helikopterekre és száguldó kocsikra figyeltek fel. A stúdióba érkezve mondta nekik valaki, hogy egy Charles Andrew Williams nevű tizenöt éves fiú lövöldözni kezdett a Santana High Schoolban, megölt két embert, és megsebesített tizenhármat. A dalt akkor írták. 

Opeth - Harvest

Oké, ez már tényleg a vége, de húsz éve adta ki az Opeth a Blackwater Parkot, amely a zenekar első, igazán kereskedelmileg sikeres lemezének számít, a Loudwire szerint minden idők első számú progresszívmetál-lemeze, a Rolling Stone százas legfontosabbmetállemez-listáján az 55. A klasszikusnak mondható, szőrös emberek dolgokat csinálnak egy stúdióban és a szabadidejükben típusú klipben jól megfigyelhető, hogy egy frontembernek akkoriban még összeérő szemöldöke is lehetett. 

Ezzel a remekművel a válogatás véget ér, de ha valami fontosat kihagytam, legyenek szívesek emailben jelezni!