GettyImages-1311611543

Így hat valójában a szív-és érrendszerünkre a kávé

2022.03.03. 08:56

Felpörgeti a szívet és emeli a vérnyomást: a kávéról ez az egyik legelterjedtebb általános nézet, egy friss, részben magyar kutatás ennek pont az ellenkezőjét támasztja alá.

Napi fél és 3 csésze közötti kávémennyiség elfogyasztása kedvező hatással van a szív- és érrendszerre, sőt, csökkenti a halálozás és a stroke kialakulásának kockázatát – derült ki a budapesti Semmelweis Egyetem és a londoni Queen Mary Egyetem közös vizsgálatának eredményéből.

A tanulmányban csaknem félmillióan vettek részt.

Mint azt a kutatók megfigyelték, a mérsékelt mennyiségben kávét fogyasztók körében az összhalálozás 12, a kardiovaszkuláris halálozás 17, az újonnan kialakuló stroke esélyének kockázata pedig 21 százalékkal csökkent azokhoz képest, akik egyáltalán nem isznak a koffeines italból.

via GIPHY

Az MRI vizsgálatok eredményei alapján arra jutottunk, hogy a rendszeres, mérsékelt mennyiségű kávéfogyasztás előnyös hatással van a szívre és visszafordítja a korral járó szívelváltozásokat. Ugyanakkor nem mindegy, hogy milyen típusú kávét fogyasztunk. A kutatásban résztvevők közül legtöbben vagy őrölt kávét vagy instant kávét ittak rendszeresen

– hívta fel a figyelmet Maurovich-Horváth Pál, a Semmelweis Egyetem Orvosi Képalkotó Klinikájának igazgatója.

Miközben az őrölt kávé mértékletes fogyasztása és a halálozási esélyek csökkenése között találtunk összefüggést, ugyanezt már nem tudtuk kimutatni a rendszeresen instant kávét fogyasztók körében. Ennek oka valószínűleg a két kávétípus feldolgozásában keresendő, mert különböző kémiai anyagok mutathatók ki bennük

– tette hozzá Zahra Raisi-Estabragh, a Queen Mary Egyetem kutatási ösztöndíjasa.

A kávéfogyasztás előnyei mellett a kutatók arra is rávilágítottak, hogy a jelentősebb mennyiségben, napi 3 csészénél több kávét fogyasztók körében sem találtak szív- és érrendszert érintő negatív következményeket. Ebben a csoportban ugyanakkor a mérsékelt fogyasztóknál igazolható előnyöket sem lehetett megfigyelni.

(EgészségKalauz)