A morbid találmányt a Sword Art Online című japán regénysorozat ihlette, amelyben a játékosok egy NerveGear nevű VR-sisakot vesznek fel, majd a bejelentkezést követően rájönnek, hogy egy őrült tudós csapdájába estek: ahhoz, hogy megmeneküljenek és visszatérhessenek a való életbe, át kell küzdeniük magukat egy kazamatán.
Ám ha meghalnak a játékban, a való életben is meghalnak.
„Mindig is lenyűgözött az ötlet, hogy a valós életedet a virtuális avatárodhoz kösd – azonnal a maximális szintre emeled a tétet és arra kényszeríted az embereket, hogy alapvetően gondolják át, hogyan lépnek kapcsolatba a virtuális világgal és a benne lévő játékosokkal (...)
A felpumpált grafika valósághűbbé teheti a játékot, de csak a súlyos következmények veszélye teheti igazán valóságossá.
– írta Luckey a projektet ismertető blogbejegyzésében. Találmányát három, a képernyő fölé helyezett robbanó modullal szerelte fel, illetve egy olyan szenzorral, amely képes érzékelni a játék végét jelző vörös fény egy bizonyos frekvenciáját.
Ha ez megtörténik, a sisak egyenesen az agyAt célozva iktatja ki a játékost.
If you die in the game, you die in real life if you wear the headset that Oculus founder Palmer Luckey created in honor of Sword Art Online. pic.twitter.com/maCFMroD5B
— IGN (@IGN) November 8, 2022
Az eszközön még végez némi finomhangolást a tervező, számba véve minden meghibásodási lehetőséget, köztük azt is, ha esetleg rossz pillanatban iktatja ki a szerkezet a felhasználót.
„Nagyon sokféle meghibásodás fordulhat elő, amelyek rosszkor ölhetik meg a felhasználót.
Ez az oka annak, hogy még nem vettem hozzá a bátorságot, hogy kipróbáljam.
Ugyanakkor terveim vannak egy szabotázs elleni mechanizmusra is, amely a NerveGear-hez hasonlóan lehetetlenné teszi a headset eltávolítását vagy megsemmisítését” – mondta Palmer Luckey.
Bár a virtuális valósággal való kísérletezés nem újkeletű a játékiparban, ez a találmány talán már átlép egy bizonyos határt. Nem véletlen, hogy a termék árusításáról, illetve élő személyen történő „teszteléséről” egyáltalán nem ejtett szót Luckey, ám úgy gondolja, hogy a VR-sisak továbbfejlesztése elkerülhetetlen a folyamatosan megújuló technológiai kutatások terén.
„Ezen a ponton ez csak egy irodai műalkotás, elgondolkodtató emlékeztető a játéktervezés feltáratlan útjairól.
Tudomásom szerint ez az első nem fikciós példa egy olyan VR-eszközre, amely képes megölni a felhasználót. Nem ez lesz az utolsó.
(Vice)
(Borítókép: Vr-szemüveg. Illusztráció: Getty Images)