Temérdek regényben, filmben, sorozatban, képregényben és rajzfilmben feldolgozták már az időutazás témáját, hiszen a múlt, jelen és jövő kapcsolata, illetve a különböző idősíkok befolyásolásának gondolata nem véletlenül izgatja az emberek fantáziáját. Egy, az egész életünket befolyásoló rossz döntés, egy világjárvány vagy egy háború mind-mind arra késztethetne bennünket, hogy változtassunk a múlton, ez azonban jelenlegi ismereteink szerint lehetetlen. Egy fizikushallgató ugyanakkor bebizonyította: elméletben igenis lehetséges.

Az ausztráliai Queenslandi Egyetem fizikushallgatója, Germain Tobar dolgozott ki egy elméletet, amely szerint lehetséges lenne az időutazás anélkül, hogy paradoxon jönne létre. Bár Einstein általános relativitáselmélete megjósolja az időhurok vagy időutazás létezését, amikor egy esemény egyszerre lehet a múltjában és a jövőjében, ez az elmélet nem lehet egy időben igaz a hagyományos dinamika elvével.

Egy olyan egységes elmélet, amely képes összeegyeztetni a hagyományos dinamikát és Einstein relativitáselméletét, maga a fizika szent grálja

– fogalmazott korábban Germain Tobar, aki dr. Fabio Costa fizikus felügyelete alatt megtalálta a módját annak, hogy „négyzetre emelje a számokat”, a számítások pedig „lenyűgöző következményekkel járhatnak a tudomány számára”.

A matematikai számítások helytállóak, az eredmények pedig a tudományos fantasztikumot idézik

– mondta dr. Costa.

via GIPHY

Kiküszöböli az ellentmondásokat

Az időutazást elméletben azért sem tartották ezidáig lehetségesnek, mert úgy vélték, hogy az így kialakuló ellentmondások eleve gátat vetnek a folyamatnak. Példának okáért, ha valaki megpróbálna visszautazni az időben, hogy megakadályozza a nulladik páciens megfertőződést a koronavírus-járvány kezdetén, akkor megszűnne az időutazás jövőbeli motivációja. Ez az úgynevezett paradoxon, amely miatt az emberek gyakran azt gondolják, hogy az időutazás nem lehetséges a mi univerzumunkban.

Ennek ellenére egyes fizikusok úgy hiszik, elméletben igenis lehetséges az időutazás, ám nem tehetünk semmi olyat, ami paradoxont okozna. Ezt logikailag nehéz elfogadni, ugyanis azt jelentené, hogy nem lenne meg a szabadságunk ahhoz, hogy bármilyen önkényes cselekedetet tegyünk.

A Classical and Quantum Gravity című folyóiratban megjelent tanulmány szerint ugyanakkor lehetséges, hogy maguk az események úgy igazodjanak térben és időben, hogy logikailag összhangban legyenek az időutazó által végrehajtott bármely cselekvéssel.

via GIPHY

„A nulladik koronavírusos beteg példájában megpróbálhatnánk megakadályozni, hogy a nulladik beteg megfertőződjön, de eközben elkapnánk a vírust, és nulladik beteggé válnánk, vagy valaki más válna azzá” – hívta fel a figyelmet Germain Tobar. Nem számítana tehát, hogy mit teszünk, a lényeges események csak átrendeződnek körülöttünk. Ez azt jelentené, hogy – függetlenül a tetteinktől – a világjárvány bekövetkezne, ami motivációt adna az idősebb énünknek, hogy visszautazzon az időben és megpróbálja megállítani a járványt – írja a brit Metro cikke nyomán a blikk.hu.

Bárhogy is próbálsz paradoxont létrehozni, az események mindig maguktól igazodnak, hogy elkerüljenek minden ellentmondást

– állítja Tobar. A kutatók által felfedezett matematikai folyamatok sora megmutatta, hogy a szabad akarattal történő időutazás logikailag lehetséges a mi univerzumunkban, mindenféle paradoxon nélkül.

(Borítókép: Időutazás. Illusztráció: Getty Images)