Az online vásárlások során sok esetben elengedhetetlen bank- vagy hitelkártyaadataink megadása, ha az utánvét nem opció. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy körültekintően járjunk el, amikor felfedjük ezeket az adatainkat, egyes webshopokat ugyanis kifejezetten azért hoznak létre kiberbűnözők, hogy rászedjenek minket. Ennek elkerülése érdekében az Euronics szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tippeket.
Veszélyesek lehetnek a nyilvános hálózatok
Mindenki számára ismerősek lehetnek azok a jelszó nélkül elérhető ingyenes hálózatok, amelyekre könnyedén rácsatlakozhatunk egy bevásárlóközpontban vagy kávézóban. Az ilyen nyilvános wifi-kre való csatlakozást minden esetben próbáljuk meg kerülni, azon keresztül ugyanis az illetéktelenek is könnyebben hozzáférnek a laptopon vagy mobiltelefonon tárolt adatainkhoz. Ha mégis rászorulunk arra, hogy nyilvános hálózatot használjunk, csak általános böngészési feladatokat végezzünk. Ne látogassunk meg olyan oldalt, ahol be kell jelentkezni, személyes adatot megadni, és végképp ne vásároljunk bankkártyánkkal a weben.
Kulcsfontosságú a jelszó
Ha biztonságban szeretnénk tudni az adatainkat, első lépésként érdemes kitalálnunk egy kellően bonyolult jelszót. Egy nagy- és kisbetűket, számokat, illetve speciális írásjeleket is tartalmazó, legalább 8 karakteres jelszó jelenti az alapszintű biztonságunkat. Ezt a jelszót általánosságban havonta, de legalább 90 naponta ajánlott cserélnünk még a rendszeresen nem használt felületeken is. Ha lehet, ügyeljünk arra, hogy oldalanként más-más jelszót használjunk, hiszen ez is védhet minket a támadásoktól. A jelszavakat érdemes megjegyezni, mivel az online és az offline jelszótárolás is rejt magában kockázatot. Összességében tehát olyan jelszórendszert ajánlott kialakítani, ami könnyen megjegyezhető, mégis minden oldalon különböző és megfelelő komplexitású.
Nem árt a plusz védelem
Ha gyakran vásárolunk online, célszerű a digitális eszközeinket is felvérteznünk plusz védelmi funkciókkal. Azokat a wifis eszközeinket, amelyekről vásárlásokat is lebonyolítunk, érdemes ellátnunk egy jól beállított tűzfallal. Mobiltelefonunkra, tabletünkre és személyi számítógépünkre fordítsunk külön figyelmet, a tűzfalakat és biztonsági funkciókat pedig tartsuk naprakészen. Ha biztosra akarunk menni vagy nem értünk a témához, ezek beállítására vegyük igénybe egy szakember segítségét.
Óvatosan a felugró ablakokkal
Amikor egy weboldalra látogatunk és megjelenik egy felugró ablak, hajlamosak vagyunk automatikusan a megjelenő zöld gombra kattintani. Az ilyenkor szembejövő cookie-k, magyarul „sütik” jobb esetben az oldal működéséhez szükséges adatok tárolására szolgálnak, de ma már inkább személyes információk tárolására használják a weboldal üzemeltetői, amiből később marketing célú adatokhoz juthatnak hozzá. Ezek lehetnek kényelmi szolgáltatások – például a böngészési előzmények alapján személyre szabott ajánlások egy webshopban –, de akár ránk nézve káros adatszolgáltatási kérések is. Mindenképp olvassuk el ezeket az értesítéseket, és ne engedélyezzük az alapbeállításokat, sem a sütik használatát. Az is megtörténhet ugyanis, hogy a cookie-kon keresztül támadások vagy rosszindulatú szoftverek áldozatává válunk. Hasonló a helyzet akkor, ha a böngészőnk nem biztonságosnak jelöl egy weboldalt: ez a jelzés azt jelenti, hogy a felhasználó és a távoli kiszolgáló közötti titkosítás folyamatában hiba lépett fel. Ha tehetjük, az ilyen oldalak látogatását inkább kerüljük el.
Veszélyben vannak a bankkártyaadataink?
Sajnos netes vásárláskor minden esetben kockázatnak tesszük ki a bankkártyaadatainkat, és bár a kártyakibocsátó bankok ügyelnek a biztonságra, a csalók néha ügyesebbek lehetnek. Nagyon fontos, hogy csak olyan weboldalon vásároljunk bankkártyával, ahol a rendszer átirányít minket egy bank oldalára, ebben az esetben ugyanis az adott bankon keresztül történik a tranzakció.
Ha magánszemélytől vásárolunk, soha ne adjuk ki a bankkártyaadatainkat – ha a számlaszámunkon kívül valamilyen adatot bekér tőlünk a vevő vagy az eladó, mondjunk rögtön nemet. Webes vásárlásor sose adjuk meg a kártyánk PIN kódját. Az új szabályozás értelmében az online fizetéshez plusz megerősítést kell adnunk bankunk rendszerében, azaz mobilon is jóvá kell hagynunk a tranzakciót. Kártyánk adatait ne tároljuk a böngészőnkben még a kényelem érdekében sem – semmilyen webáruházzal és böngészővel ne jegyeztessük meg azokat.
Nem mindegy, kitől vásárolunk
Online vásárláskor ügyeljünk arra, hogy megbízható, ismert weboldaltól rendeljük meg a termékeket. Ha tehetjük, válasszunk hazai ügyfélszolgálattal vagy képviselettel rendelkező céget, hogy probléma esetén legyen kihez fordulnunk. Mindig figyeljünk a gyanús jelekre: a hibás szövegezésre, elírt weboldalcímekre, furcsa hirdetésekre. Ha nem vagyunk biztosak a webshop hitelességében, nézzünk utána a neten az ÁSZF-ben szereplő cégnek, vagy hívjuk fel az ügyfélszolgálatot, mielőtt a vásárlást megtesszük. Az URL-t is érdemes megvizsgálni, hogy „http” vagy „https” jelzéssel szerepel, a kettő közül utóbbi jelent biztonságos weboldalt. A kis lakat ikon pedig a titkosított, biztonságos kapcsolatot jelzi.
Ha bekövetkezik a baj
Amikor értesítést kapunk egy oldaltól arról, hogy az adataink idegenek birtokába kerültek, azonnal módosítsuk az oldalhoz tartozó jelszavunkat, és ha máshol is használtuk, minden érintett oldalon tegyük ezt meg. Megtörténhet, hogy a banki alkalmazásunk értesít ismeretlen tranzakcióról, ilyenkor azonnal tiltassuk le bankunknál a kártyánkat és kérjünk újat. Ha a számítógépünkön veszünk észre furcsa működést, ok nélküli lassulást vagy böngészés közben felugró reklámokat, rögtön válasszuk le az eszközt a hálózatról és forduljunk szakemberhez. Gondoskodjunk előzetesen a megfelelő védelemről, hogy elkerüljük ezeket a szcenáriókat.
(Borítókép: Online vásárló férfi. Illusztráció: Getty Images)