Egyértelműen megfigyelhető, létező trend, hogy azok a filmek, amelyektől a stúdiók a legnagyobb bevételt várják (nevezzük őket blockbustereknek) leginkább korábbi alkotások folytatásai vagy rebootjai. Ennek okai elég szerteágazóak, ám mi mégis igyekeztünk összeszedni a magyarázatokat arra, hogy a nagy stúdiók miért ölnek ennyi pénzt a folytatásokba ahelyett, hogy újabb ötletekkel, történetekkel állnának elő.
2022-ben hozzávetőlegesen 200 film készült, amelyeket a mozik is bemutattak a filmek.hu listája szerint. A filmek közel negyede készült folytatásként, átdolgozásként, vagy rebootként. Ennél azonban sokkal látványosabb az a lista, amely 2022 legjövedelmezőbb filmjeit rangsorolja.
A korábban általunk készített listán jól látható, hogy a kilenc legnagyobb bevételt hozó film közül egyik sem új ötleten alapult.
A legközelebb ehhez a videójáték-adaptáció, az Uncharted című film áll, ám ez is egy korábban már elmesélt, kidolgozott történet. Íme néhány egyszerű érv a már egyszer sikerre vitt produkciók folytatására!
1. Egyszerűség
Gondolhatunk itt sok mindenre, de legfőképpen a történetet, a karaktereket, a helyszíneket és a kosztümöket érdemes első körben kiemelnünk. Egy már meglévő filmes világban sokkal könnyebb dolguk van a készítőknek, ugyanis amellett, hogy felhasználhatják a korábbi kellékeket és felszereléseket, elég újranézniük a korábbi részt vagy részeket, és máris képben lesznek, hogy milyen irányban kell továbbhaladniuk.
2. Ismertség
Több közvéleménykutatás is egyetért abban, hogy az emberek sokkal szívesebben ülnek be a moziba, ha egy filmnek a folytatását mutatják be. Ez főként annak köszönhető, hogy tudják mit várhatnak a produkciótól, ugyanis az előző résszel is meg voltak elégedve.
3. Szereplők
Han Solo, mint Harrison Ford, Robert Downey Jr., mint Vasember, Arnold Schwarzenegger, mint a Terminátor, Tom Cruise, mint Ethan Hunt vagy Johnny Depp, mint Jack Sparrow – ha ilyen összefüggéseket látnak, akkor a fimrajongóknak rögtön megdobban a szíve. A stúdióknak szintén könnyű dolguk van, ugyanis az időközben legendássá vált színészekkel ezek a karakterek rengeteget érnek, ezért addig ütik a vasat, amíg forró.
4. Marketing
Egy még ismeretlen filmnek a marketing és sales-költségei is sokkal nagyobbra rúghatnak. Egy elsőbálozó film esetében még nem rohannak a stúdióhoz a legnagyobb brandek, hogy termékeiket megjelentessék az adott alkotásban, vagy hogy támogatóként befektessenek. Elég, ha arra gondolunk, hogy a mozikban is csak a legnagyobb, már ismert filmekhez szoktak különleges ajánlatokat párosítani, mint az elvihető műanyagpohár. Felvetődik a kérdés, hogyha a Star Wars-filmek esetében nem Mark Hamill Luke Skywalkerje szerepelne a poháron, hanem egy ismeretlen film ismeretlen karaktere (netán még ismeretlen színésszel is), akkor vajon lenne-e értelme egyáltalán egy ilyen ajánlatnak? A kérdés persze költői: nem lenne.
5. Bevétel – a biztos siker
A nagy bevételre a korábban taglaltakból fakadóan hatványozottan nő az esély, ha egy már meglévő címnek a folytatása, netán átdolgozása kerül a filmvászonra. Összességében elmondható, hogy a stúdiók legfőbb szempontja, amikor a pénzüket befektetik, hogy biztosra akarnak menni. Egyszerűen nem lehet annyira elrontani egy Star Wars, Bosszúállók, Indiana Jones vagy Jurassic World-filmet, hogy legalább a gyártási és marketing költségeket ne fedeznék a bevételek.
(Borítókép: Moziterem. Illusztráció: Xiu Huo/Getty)