A különböző okoseszközök a mindennapjaink részét képezik, akárcsak a különböző alkalmazások, amelyeken a legtöbben szinte minden adatukat megadják. Ugyanez a helyzet a weboldalakon is, amelyeken a cookie-k elfogadásával automatikusan hozzájárulunk bizonyos adataink, böngészési előzményeink megosztásához, aminek következtében később személyre szóló reklámajánlatok jelennek meg a képernyőinken. Sokan már ezt is lehallgatásnak vélik, holott saját maguk adják az algoritmusok virtuális kezére az adataikat. Az persze már kevésbé magyarázható így, hogy ha huzamosabb ideig beszélgetünk valamiről telefonon, utána miért látunk ahhoz kapcsolódó hirdetéseket. Szakértőknek természetesen erre is van válaszuk, így az igazságot valószínűleg sosem fogjuk megtudni. Ha biztosra akarunk menni, továbbra is érdemes letakarnunk a laptopunk kameráját és az érzékeny információkról élő szóban beszélni. Akad azonban még egy eszköz, amelyre nem árt odafigyelni.
Ez pedig nem más, mint az autónk: egy új típusú kocsiban több mint 1400 chip található, a mikrofonokkal és kamerákkal felszerelt négykerekűk pedig hangfelvételeket gyűjtenek, illetve a hozzájuk csatlakoztatott összes eszközről kinyerik az adatokat.
Mindennek folytán az autónk nemcsak a nevünket, az otthoni és munkahelyi címünket, a garázskapunk kódját, a telefonszámunkat és az e-mail-címünket tudja, de folyamatosan követi, hogy hova megyünk, merre tartunk, illetve a hangunkat, akár beszélgetéseinket is rögzíti, valamint a szöveges üzeneteinket, híváslistánkat is monitorozhatja. Mindezen kívül egyre több autóba épített szoftver lop adatokat a böngészőkhöz hasonló módon, a különbség azonban, hogy az autóban nehezebb megakadályozni a folyamatot. Míg az asztali vagy mobil böngészőben telepíthető hirdetésblokkoló vagy nyomkövetés elleni szoftver, addig az autóknál ez szinte lehetetlen.
Hogy a kinyert adatokat mire és hogyan használják fel, egyelőre nem tudni, az azonban biztos, hogy mi sosem leszünk képesek ellenőrizni ezt. Ha ügyesek vagyunk, kikereshetjük az adatok tárolására vonatkozó beállítást a járművön és valamilyen szinten kontrollálhatjuk azt, ám típusonként változó, hogy a beállítást hol találjuk, illetve hogy egyáltalán elérhető-e a lehetőség.
(Femina)
(Borítókép: Férfi egy autóban. Illusztráció: Getty Images)