Aki esetleg még valami csoda folytán nem hallott volna róla: a Mona Lisa Leonardo Da Vinci leghÃresebb festménye, amelyet a festÅ‘művész valamikor 1503 és 1519 között vitt vászonra, és most a párizsi Louvre múzeumban van kiállÃtva.
A világhÃrű festmény még napjainkban is rengeteg titkot rejt: nem tudjuk, ki rendelte a portrét, ahogy azt sem, hogy pontosan kit ábrázol.
Újabb titokra derült fény
A kutatók a mai napig vizsgálják Da Vinci munkásságát is idÅ‘rÅ‘l idÅ‘re újabb érdekes tényeket tárnak fel a több száz éve élt művész munkájáról. A legutóbb elvégzett, különféle rétegvizsgálatok kimutatták, hogy a művész ólom-oxiddal is próbálkozott, miáltal a festményei alatt plumbonakrit képzÅ‘dött. Ez egy narancssárga pigment, ami leginkább a száradásra volt hatással, és nemcsak a Mona Lisa esetében, hanem az Utolsó vacsora cÃmű festménynél is kimutatták.
Da Vinci káros anyaggal dolgozott
A plumbonakrit ma már a káros anyagok sorát gyarapÃtja, ezért a tudósok Da Vinci Ãrásait is átnézték annak érdekében, hogy kiderÃtsék mire használta még ezt a veszélyes anyagot. A feljegyzések szerint azonban csak bÅ‘r- és hajgyógyszereknél emlÃtette a művész a plumbonakritot. Mindennek ellenére bizonyÃtottan jelen volt festményein, még ha nem is tudatosan hozta létre.
Más világhÃrű festÅ‘k is használták ezt az anyagot
A felfedezés azért tekinthetÅ‘ történelminek, mivel eddig ez az ásvány rendkÃvül ritka volt a történelmi festékrétegekben. Eddig néhány 20. századi, egy Van Gogh, valamint több Rembrandt-festményen mutatták ki. Most pedig a világ leghÃresebb festményének esetében is felfedezték az anyagot.Â
(BorÃtókép: Mona Lisa a Louvre-ban. Fotó:Getty)