Egy forradalmi svéd módszer ígér megoldást az elektromos autók akkumulátorainak hatékony és környezetbarát újrahasznosítására.

Svéd kutatók egy olyan innovatív újrahasznosítási eljárást dolgoztak ki, amely lehetővé teszi az elektromos autók használt akkumulátoraiban található alumínium 100 százalékos és a lítium 98 százalékos visszanyerését. Az ezen eljárás során alkalmazott módszer nem igényel költséges vagy káros vegyi anyagokat és minimálisra csökkenti az elveszített értékes nyersanyagok, mint például a nikkel, kobalt és mangán mennyiségét.

Az elektromos autók környezeti előnyei vitathatatlanok, különösen a szén-dioxid kibocsátás csökkenésében mutatkozó hatásaik révén. Ugyanakkor a villamos energiával hajtott járművek terjedésével felmerül az akkumulátorok újrahasznosításának kihívása, a lítium bányászat és a lejárt akksik okozta környezeti probléma pedig továbbra is kiemelten fontos kérdés.

A becslések szerint 2030-ra több mint 12 millió tonna lítium-ion akkumulátor fogja elérni az élettartama végét.

A lejárt akksik újrahasznosításának forradalmi eljárását dolgozták ki a svéd Chalmers Műszaki Egyetem Kémiai és Vegyészmérnöki Tanszékének kutatói. Az általuk bemutatott eljárás az oxálsavon alapul, amely egy természetes anyag és olyan növényekben is megtalálható, mint a rebarbara, sóska és spenót. Ezt az anyagot, amelyet az iparban is számos területen használnak, a kutatók egy speciális eljárás során alkalmazzák az értékes fémek pazarlásának csökkentésére – írta meg a raketa.hu.

A módszer során a használt autóakkumulátorok celláit és annak tartalmát porítva egy biztonsági kabinba helyezik, majd a porított anyagot oxálsavban oldják fel. Ezt követően egy keverőgépben összekeverik, aminek során az alumínium és lítium feloldódik. A folyamat végén ezeket a fémeket szétválasztják, így nyerve vissza a lítiumot az új akkumulátorok gyártása céljából.

Jelenleg a legelterjedtebb módszer, hogy az úgynevezett hidrometallurgia során (a hidrometallurgia a folyadék formájában zajló folyamatok nagy csoportja a fémek ércekből, koncentrátumokból és savas oldatból történő kinyerésére – a szerk.) az akkumulátorokban található összes fémet egy mesterséges savban feloldják, majd eltávolítják belőle az alumíniumot és a rezet, végül külön-külön kinyerik az olyan értékes fémeket, mint a kobalt, nikkel, mangán és lítium. Ezzel szemben az új svéd módszer a tesztek alapján ígéretesebbnek tűnik, a kutatók pedig reménykednek abban, hogy néhány éven belül ipari környezetben is alkalmazni lehet.

(Borítókép: Elektromos autó töltés közben. Illusztráció: Getty Images)