Vélhetően ön is járt már úgy, hogy valamiről beszélgetett, majd azzal kapcsolatban kapott hirtelen hirdetést Facebookon, Google-ön vagy egyéb felületeken. Vajon tényleg lehallgat minket a telefonunk? Ezt a kérdést jártuk körbe!

A különböző okoskészülékek mára az életünk szerves részét képezik. Mind közül az okostelefon az, amely szinte minden embernek ott lapul a zsebében. Nem véletlen, hogy egyre többen foglalkoznak a kérdéssel, hogy ezek az eszközök valóban biztonságosak-e. Az egyik leggyakrabban felmerülő aggodalom a lehallgatás kérdése.

Az általános érvelés az, hogy valakinek azután kezdtek el megjelenni bizonyos hirdetések, hogy valakivel beszélgetett az adott témáról, tárgyról. Nos, fontos tisztázni az elején, hogy a kamerák, mikrofonok és a GPS mind-mind olyan szenzorok, amelyeket elméletileg rosszindulatú szoftverek is irányíthatnak, vagyis a lehallgatás kivitelezhető lenne – ebből a szempontból legalábbis. Alább ugyanakkor öt okát mutatjuk be annak, valójában miért lehetetlen minden ember mobilját hirdetési célokból lehallgatni.

  1. Ha a telefonunk a nap 24 órájában lehallgatná és rögzítené, amit hall, akkor nagyon hamar lemerítené az akkumulátorunkat.
  2. Ahhoz, hogy ezt az információt valahol fel tudják dolgozni, ahhoz folyamatos internetkapcsolatra van szükség, ez pedig kimutatható lenne a mobil adatforgalmunkon.
  3. A hangfelvételeket valahol mindenképpen tárolni kell, hogy később feldolgozhassák. Gondoljunk bele, hány milliárd mobiltelefonról beszélünk a világon, és ennyi eszköz hangfelvétele mekkora tárhelyet emésztene fel. 
  4. A világon durván 7000 nyelvet beszélnek. Ennyi nyelv értelmezésére lenne szükség, ami valljuk be, hogy fejlett mesterséges intelligencia nélkül képtelenség.
  5. A legegyszerűbb kivetnivaló pedig annak a kérdése, hogy mi történik, ha más beszél a telefonunkon, vagy éppen tévét nézünk? Elég furcsa lenne, ha egy női ismerősünk beszélgetése után például tampont kezdene reklámozni számunkra a Google. 

Mi a magyarázat?

Ha bárki használja a Google-t, Facebookot és a hasonló alkalmazásokat, akkor könnyen azt gondolhatja, hogy ezek ingyen vannak. Egy fenét! Esetünkben az adatainkkal fizetünk. Az okostelefonok és a számítógépek böngészési előzményei alapján a különböző reklámhálózatok rengeteg adatot gyűjtenek a felhasználókról. Ezeket az adatokat használják fel arra, hogy célzott reklámokat jelenítsenek meg. Ezt általában cookie-k és más nyomkövető technológiák (például GPS adatok – a szerk.) segítségével végzik, ezeket pedig általában elfogadjuk, amint fellépünk egy weboldalra.

A tévképzetet, miszerint a beszélgetéseink után ajánl fel hirdetéseket a telefonunk, általában az adja, hogy egyébként is ezekre a dolgokra keresünk rá a hétköznapokban. 

(Borítókép: Beszélgető férfiak okostelefonnal. Illusztráció: Luis Alvarez/Getty)