Ahogy a digitális tér folyamatosan fejlődik és változik, az üzleti szektor is arra törekszik, hogy lépést tartson a versenytársaival és a változó piaci igényekkel. A mesterséges intelligencia (MI/AI) és robotok bevezetése az online marketingben meghatározó tényezővé vált.
Az algoritmusok és gépi tanulás segítségével az AI képes megjósolni, hogy melyik hirdetési stratégia fogja a legjobban elérni a célközönséget, és melyik fogja a legnagyobb konverziót eredményezni. Ez lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pénzüket hatékonyabban költsék el hirdetéseikre. Az AI emellett a chatbotok és az automatizált ügyfélszolgálat terén is forradalmat hozott (gondoljunk csak Vandára a Telekom chatbotjára – a szerk.)
Terjed a hangalapú keresés és a kiterjesztett valóság
Az utóbbi időben egyre elterjedtebb trend a hangalapú keresés terjedése. A hangvezérelt asszisztensek, mint például az Amazon Alexa és a Google Home egyre népszerűbbek, ezáltal szinte elengedhetetlenné válik a tartalmak és hirdetések optimalizálása a hangalapú keresésekhez, de ne feledkezzünk meg a kiterjesztett valóságról sem.
„Az AR (kiterjesztett valóság) technológia már most is alkalmazható reklám- és marketingkampányokban, például virtuális próbafülkék vagy bútorok otthoni elhelyezésének megjelenítésére. Ahogy az AI tovább fejlődik, várhatóan az AR-élmények még személyre szabottabbá és interaktívabbá válnak, új lehetőségeket kínálva a vállalatok számára az ügyfelekkel való kapcsolattartásban” – magyarázta Berta Gergő a Maximum Business Web és Marketing Ügynökség vezetője.
Manipulálni is tudnak minket
Az AI és robotok által vezérelt hirdetések képesek mélyrehatóan megvizsgálni és értelmezni a felhasználók viselkedését és preferenciáit az interneten, aminek köszönhetően a hirdetések egyre inkább személyre szabottá válnak, és pontosan célozzák a potenciális vásárlókat. Ennek az eredménye az, hogy a hirdetés sokkal hatékonyabb, a felhasználó magára ismer bennük.
Az egyik módja a manipulációnak az, hogy az AI és robotok a felhasználók érzelmi reakcióit célozzák meg.
Az AI ugyanis képes érzelmeket elemző algoritmusokat használni ahhoz, hogy olyan hirdetéseket jelenítsenek meg, amelyek valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki, legyen az boldogság, nosztalgia vagy éppen félelem. Ez a módszer arra épül, hogy az érzelmek erős hatással vannak a döntéshozatalra, és könnyen befolyásolhatják a vásárlási vagy cselekvési szokásainkat. Olyan tartalmakat lehet vele generálni, amelyek a felhasználók meglévő nézeteivel összhangban vannak” – mutatott rá a szakember.
Ez azt jelenti, hogyha valaki például politikai vagy társadalmi nézeteiben már elkötelezett, az AI hirdetések olyan tartalmakat jeleníthet meg előtte, amelyek megerősítik ezeket a nézeteket.
Ez hozzájárulhat a felhasználók megerősítéséhez az adott hiedelmeikben és elkötelezettségükben, és így manipulatív hatást fejthet ki.
(Borítókép: Okostelefont megérintő robotkéz. Illusztráció: Kilito Chan/Getty)