Új kutatásban vizsgálták tudósok a kutyák tévénézési szokásait. Többek között kiderült, hogy négylábú barátaink mely műsorokat részesítik előnyben és nagyjából mennyi időt töltenek el a képernyő előtt. A kutatást vezető szakember azt is elárulta, miért bírnak nagy jelentőséggel az ilyes és ehhez hasonló tanulmányok.

Reprezentatív kutatást végezek a kutyák tévénézési szokásairól az Amerikai Egyesült Államokban. A felmérésbe összesen 1246 résztvevőt vontak be, akiknek különböző kérdésekre kellett válaszolniuk a kis kedvencük szokásaival kapcsolatban. Az eredmények megdöbbentőek voltak:

a kutyák 72 százaléka legalább egyszer képernyő elé ült, ahol átlagosan 1-5 percet töltöttek el.

Bár ebből látszik, hogy a legtöbb kutya figyelmét nem köti le sokáig a tévé, kis számban olyan csahosok is akadtak, amelyek több mint 20 percet is eltöltöttek a képernyő előtt. A legtöbb esetben tanúsított viselkedésformák közé tartozott, hogy a fejükkel követték a képet, mozgatták a füleiket, közeledni kezdtek a képernyőhöz vagy különböző hangokat adtak ki; ugatni, morogni vagy nyüszíteni kezdtek. Hogy mennyire vonta el a kutyák figyelmét a tévé, azt az életkoruk is befolyásolta.

A fiatalabb kutyák sokkal szívesebben időztek a képernyő előtt, mint idősebb társaik.

Bár a kép- és hanghatások egyaránt a televízió elé vonzhatják a kutyákat, a kutatásból az is kiderült, hogyha mozgást látnak, 15 százalékkal nagyobb eséllyel kötnek ki a készülék előtt. Nem mindegy azonban, hogy milyen mozgásról van szó. Mint arra a tudósok rávilágítottak, a felmérésben szereplő kutyák közül sokkal több ült le olyan műsorok elé, amelyekben állatok, főleg kutyák szerepeltek. Ez a vizsgálat második szakaszában is megerősítést nyert. Itt a résztvevők mintegy fele speciális videóklipeket mutatott a kedvencének. A klipek között volt kutyát, macskát, madarat, illetve autópálya forgalmat ábrázoló felvétel. Ezek közül a kutyás videók váltották ki a legnagyobb érdeklődést, míg a mozgó autók alig keltették fel az ebek figyelmét.

Összességében a kutatás adatai azt mutatják, hogy a kutyák széles körben hajlamosak odafigyelni az állati, főként kutyákat megjelenítő tartalmakra. Érdekesség továbbá, hogy az emberek látványa nem különösebben vonzó a négylábú kedvencek számára. Az embereket megjelenítő felvételek a 17 előre meghatározott kategória közül a kilencedik helyen szerepeltek, éppen csak megelőzve a rajzfilmeket és animációkat. A sportműsorok ugyancsak nem váltottak ki nagy érdeklődést az ebekből. Az állatok ezek közül a felvételek közül főleg azokra figyeltek fel, amelyekben labda is feltűnt, főként foci- vagy kosárlabda, ám ezeket is csak valamivel több mint a tévénéző kutyák egynegyede kísérte figyelemmel.

Végül a kutyák fajtájuk szerint is különbséget mutattak a tévénézési szokásokat illetően. A pásztor- és vadászkutyák hevertek el legtöbbször a tévé előtt, míg a legkevésbé a munkakutyák kémlelték a képernyőt.

Freya Mowat, a tanulmány vezető kutatója kifejtette, hogy várakozásai szerint ezek az eredmények a jövőben kibővíthetők, valamint segíthetik a kutyák látási állapotának mérésére szolgáló módszerek megtervezését, például hogy egyebek mellett vizsgálni tudják, hogy az öregedés milyen hatással van a kutyák látására.

(Psychology Today)

(Borítókép: Kutya a televízió előtt. Illusztráció: Getty Images)