Mostanra rengeteg féle telefonos átverést ismerünk, kezdve az olyan csalásokkal, amelyekben valaki egy bajbajutott rokonunk ismerősének adja ki magát és vészhelyzetre hivatkozva pénzt kér, egészen az olyan hívásokig, amelyek során banki ügyintézőnek adják ki magukat ismeretlen személyek. Az ilyen és ezekhez hasonló átverések alkalmával már rengeteg áldozatból csaltak ki személyes adatokat és több millió forintot, mostanában pedig újabb trükköt is bevetettek a csalók. Ennek és egy bevált kommunikációs trükkjüknek a felismerésével könnyen kijátszhatja őket.
A szélhámosok egyik legszembetűnőbb taktikája, hogy feltűnően sürgetnek minket a döntésben. Mondhatnak például olyasmit, hogy „ha most nem adunk választ, akkor elveszíthetjük a kínált lehetőséget”, vagy „azonnal utalnunk kell, különben büntetést kapunk”, illetve egy fantasztikus nyeremény megszerzésével is kecsegtethetnek egy kisebb összeg befizetése ellenében.
Amit az eddig ismert csalások kapcsán fontos tudnunk, hogy hivatalos intézmények soha nem kérnek érzékeny adatokat telefonon keresztül, ha pedig egy „bajbajutott” rokonunk miatt hívnak, érdemes magunknak utánajárni a dolognak.
A legújabb módszerük már a technológiai fejlődésekhez kötődik. Ha valaki azt kéri tőlünk a telefonban, egy akár eldöntendő kérdéssorozat végén, hogy mondjuk ki azt, hogy „igen”, akkor valószínű, hogy fel akarják venni a válaszunkat és vissza akarnak élni a hangunkkal, különböző megbízásokat létrehozva a nevünkben.
Amit tehetünk, hogy bármilyen gyanús gyakorlat észlelése esetén letesszük a telefont, sőt akár a hatóságoknak, vagy azoknak az intézeteknek is jelezhetjük az esetleges csalást, amelyek nevében megkerestek minket.
(Femcafé)
(Borítókép: Telefonáló férfi. Illusztráció: Getty Images)