Aggasztó méreteket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai eszközök mennyisége – derült ki egy, a MediaMarkt megbízásából készült friss, országos reprezentatív kutatásból.
Mint az az eredményekből kitűnik, a mobiltelefonokat jellemzően 4-5 évente, vagy ennél is ritkábban cseréljük le (68%), a használaton kívüli, de még működőképes készülékek több mint fele (54%) pedig egy fiók mélyére kerül. Az elektronikai üzlet ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy óriási, kiaknázatlan potenciál rejlik ezekben a készülékekben, azok ugyanis pénzre válthatók. A lehetőségről a válaszadók 62 százaléka tudott, ennek ellenére sosem élt vele. Mindössze 18 százalék az aránya azoknak, aki beszámíttatja a régi telefonját egy új modell vásárlásakor. További 19 százalék eladja online, 26 százalék pedig elajándékozza. Ezenkívül 6 százalék azok aránya, akik egyszerűen bedobják a kukába, ezzel súlyosan terhelve a környezetet.
Jó hír azonban, hogy a magyarok is egyre nyitottabbak arra, hogy változtassanak a szokásaikon, és csatlakozzanak ahhoz a 18 százalékhoz, akik beszámíttatják a régi készülékeiket. A válaszadások szerint a legszívesebben mobiltelefont (56%), háztartási gépeket (49%), tévét vagy audió eszközt (47%), illetve laptopot (42%) vinnének be ilyen módon az üzletekbe. A kutatásban részt vevők 41 százaléka kifejezetten szimpatikusnak találta a lehetőséget, további 35 százalék pedig akkor lenne rá nyitott, ha megfelelő mértékű kedvezményt kapna cserébe.
Ezzel párhuzamosan a felújított elektronikai cikkek piaca is egyre vonzóbb a vásárlók számára. A megkérdezettek jelentős része szívesen vásárolna felújított laptopot (45%), mobiltelefont (38%) vagy háztartási nagygépet (34%). Mindössze 18 százalék zárkózik el teljesen a használt, de garantáltan jó állapotú, felújított termékek vásárlásától.
Ez a kettős tendencia – a beszámítás iránti nyitottság és a felújított termékek elfogadottsága – egyértelműen a tudatosabb vásárlói magatartás és a körforgásos gazdaság elveinek erősödését mutatja. A régi, nem használt készülékek visszajuttatása a rendszerbe nemcsak környezetvédelmi szempontból kiemelten fontos (csökkenti az elektronikai hulladék mennyiségét és az új erőforrások iránti igényt), de gazdaságilag is előnyös lehet a fogyasztók számára, hiszen a beszámítással csökkenthetik az új készülékük árát, a felújított termék vásárlásával pedig kedvezőbb áron juthatnak jó minőségű eszközökhöz.

Fontos különbséget tenni a különböző visszavételi lehetőségek között: a MediaMarkt egyes háztartási gépek esetében készülékbeszámítást kínál, mely során a vásárlók kedvezményt kapnak új termék vásárlásakor. Emellett lehetőség van a már nem használt, de még újrahasználható vagy javítható elektronikai berendezések – például kisebb háztartási gépek, szórakoztatóelektronikai eszközök – díjmentes leadására is, akár házhozszállítás alkalmával, akár az áruházakban.
„A kutatás eredményei egyértelműen alátámasztják azt a törekvésünket, hogy a fenntarthatóság és a gazdaságosság jegyében segítsük vásárlóinkat elektronikai eszközeik életciklusának tudatos növelésében. Látjuk, hogy a magyar háztartásokban rengeteg, még értéket képviselő, de használaton kívüli készülék halmozódott fel. Célunk, hogy egyszerű és vonzó lehetőségeket kínáljunk ezek visszajuttatására a körforgásba. Készülékbeszámítási programunkkal és a Refresh! néven online elérhető, felújított termékek egyre bővülő kínálatával nemcsak a környezetet védjük az elektronikai hulladék csökkentésével, de vásárlóink pénztárcáját is kíméljük. Hiszünk abban, hogy a termékek életciklusának meghosszabbítása, a javítás és az újrahasznosítás kulcsfontosságú a fenntartható jövő szempontjából, és ebben partnerként kívánunk részt venni” – fogalmazott Sipos-Mohai Réka, a MediaMarkt szolgáltatásmenedzsment-vezetője.
(Femina)
(Borítókép: Egy férfi belenyúl egy fiókba. Illusztráció: Getty Images)