A modern gépjárművek egyik gyakori berendezése a start-stop rendszer, amelynek célja az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Bár a rendszer számos előnnyel jár, nem mentes a hátrányoktól sem, ezért sok tulajdonos inkább kikapcsolja.

Mi az a start-stop rendszer?

A start-stop rendszer automatikusan leállítja a motort, amikor a jármű megáll – például piros lámpánál vagy forgalmi dugóban –, majd újraindítja azt, amikor a vezető a kuplungra lép vagy felengedi a féket (automataváltós jármű esetén). A cél az üresjáratban eltöltött idő csökkentése, ami kisebb üzemanyag-felhasználást és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást eredményez. Átlagos használat mellett a stop-start rendszer egyes esetekben akár 8 százalékos CO2 kibocsátáscsökkenést is összehozhat városi körülmények között, ezzel párhuzamosan pedig csökken az üzemanyag-fogyasztás is.

Miért kapcsolják ki sokan a start-stop-rendszert?

A start-stop rendszerrel felszerelt autó ára kezdetben érezhetően magasabb volt. Ez a speciális, megnövelt élettartamú akkumulátor, valamint erősebb generátor és önindító beszerelésének szükségességével függ össze. A rendszer jelenleg is ezeket az alkatrészeket koptatja elsősorban, ami miatt sokan inkább kikapcsolják a funkciót. Az alábbiak miatt szokták sokan inkább mellőzni ezt a rendszert:

  1. A rendszerrel szembeni mechanikai terhelés: a gyakori újraindítás fokozott igénybevételt jelent az önindítóra, az akkumulátorra és a motorkomponensekre. Noha a gyártók megerősített alkatrészeket alkalmaznak, hosszú távon ezek cseréje költséges lehet.
  2. Késleltetett indulás: bár a modern rendszerek már viszonylag gyorsan reagálnak, néhány vezető zavarónak találhatja a másodperces késlekedést az újraindításnál, különösen forgalmas kereszteződésekben.
  3. Hideg időjárásban csökkent hatékonyság: alacsony hőmérsékleten az akkumulátor teljesítménye csökken, így a rendszer megbízhatósága is korlátozottabb lehet.
  4. Nem minden helyzetben előnyös: hosszabb megállások esetén (pl. vasúti átkelőknél vagy torlódásokban) a rendszer leállítja a motort, de ha a forgalom gyakran elindul és újra megáll, a gyakori indítás-leállítás zavaró lehet.

(Liked)

(Borítókép: Start-stop gomb egy autóban. Illusztráció: Marin Tomas/Getty)